Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Sterrenregen week 18
03 MEI 2013 • Door Elize Kerseboom

Sterrenregen week 18

Film / Les Chevaux de Dieu
In Les Chevaux de Dieu zien we hoe de twee broers Yachine (Abdelhakim Rachid ) en Hamid (Abdelilah Rachid) opgroeien in een sloppenwijk in Casablanca. Drugs en criminaliteit zijn er aan de orde van de dag en ook binnen het gezin is de boel hectisch en allerminst rooskleurig. Hamid belandt in de gevangenis en komt twee jaar later vrij als radicale moslim; een bestaan waar hij zijn broer ook in meelokt. Regisseur Nabil Ayouch laat met Les Chevaux de Dieu zien hoe, en vooral ook waarom, twee doodnormale maar kansarme jongens veranderen in zelfmoordterroristen voor Al Qaida. Het verhaal is gebaseerd op de terreuraanslagen die bijna tien jaar geleden in Casablanca plaatsvonden.

Filmtotaal: ‘Het knappe aan Les Chevaux de Dieu is dat het de zaken genuanceerd neerzet. De jongens worden nooit als zielige slachtoffers neergezet, maar tegelijkertijd is het moeilijk ze voor hun daden te veroordelen. Aan de ene kant laat de film zien hoe de extreme islam teert op dit soort uitzichtloze jongeren, terwijl ook duidelijk is hoe aanlokkelijk de orde, broederschap, en vooral de vervulling die de islam hen biedt, kunnen zijn. Als de jongens worden klaargestoomd voor hun heilige taak loopt de spanning op. Deze is voelbaar tot op het laatste moment, voornamelijk als ook de twijfel toeslaat.’
****

nrc.next: ‘Ayouch filmt het traject van voetbal tot bomgordel dwingend, zonder dat het geforceerd wordt. De door amateurs gespeelde personages zijn mensen, geen types om een historisch proces te illustreren.’
****

Boek / Emmanuel Bove - De Liefde van Pierre Neuhart
De goedgeboerde grindhandelaar Pierre ontmoet op een avondje bij vrienden de veel jongere Élaine. Ze vallen als een blok voor elkaar, want de twee zien elk bij de ander iets wat ze zelf niet denken te hebben. Al gauw wonen ze samen en dan begint het gedonder. Dit liefdesverhaal met een hoge dosis drama speelt zich af in het Parijs van de jaren twintig.

Volkskrant: ‘Bove biedt in alle stilte een verpletterende suggestie van destructie. Elke zin is geschreven met een scherp geslepen potlood. Elk woord is met beheersing gekozen en staat onder spanning: de punt kan elk moment breken.’
****

NRC Handelsblad: ‘Bove is een schrijver die zelden zijn stem verheft, in Nederland te vergelijken met Nescio of A. Alberts, in Frankrijk met Patrick Modiano. Zijn stijl blijft altijd gedempt, zijn verhalen hebben niets spectaculairs. Bove schrijft over mensen die in een gezelschap niet meteen opvallen; pas als je op ze gaat letten, krijgen ze iets bijzonders. Zijn helden of liever antihelden lijken steeds te zeggen: let niet op mij, ik ben niet belangrijk. Maar trek je je daar niets van aan, dan storten ze hun hart bij je uit.’
*****

Film / Jurassic Park 3D
Terwijl de productie van Jurassic Park 4 op volle toeren draait, kunnen fans nu opnieuw in de bioscoop terecht voor het eerste deel uit de dinoreeks. De film over het uit de klauwen gelopen wetenschapsexperiment met dinosauriërs-DNA is in 3D levendiger dan ooit.
 
Filmtotaal:Jurassic Park zit vol met iconische beelden, maar slechts enkele daarvan bevatten daadwerkelijk dinosaurussen. Dat neemt echter niet weg dat de film op technisch gebied nog altijd een pareltje is. De destijds gewonnen Oscars voor visuele effecten, geluid en geluidseffecten zou de film vandaag de dag mogelijk nog steeds kunnen winnen. Een enkele keer komen de dinosaurussen net iets te duidelijk uit de computer, maar in de meeste gevallen zien ze er nog altijd zeer overtuigend uit. Wanneer het aankomt op de geluidseffecten, blijkt Jurassic Park werkelijk onovertroffen: het gebulder van de dinosaurussen gaat door merg en been en toont aan dat het geloofwaardig in beeld brengen van digitale wezens net zo zwaar steunt op geluid als op beeld.’
*****

Het Parool: ‘Zoals ook uit zijn recente Kuifjeverfilming bleek, verstaat Spielberg als geen ander de kunst gecompliceerde en dynamische actiescènes helder en inzichtelijk uit te werken. Het tweede uur van zijn dinofilm is een masterclass in cameravoering, montage en spanningsopbouw, waarin Spielbergs zorgvuldige aanpak onverminderd enerverende confrontaties tussen mens en monster oplevert.’
****
 

Comments