Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Onze man in Cannes: deel 9
23 MEI 2013 • Door Robbert Blokland • Meer blogs over Film

Onze man in Cannes: deel 9

Na de juwelendiefstal en het schietincident gonsde het festival vandaag weer door een relletje: de afwezigheid van hoofdrolspeler Ryan Gosling bij de wereldpremiere van zijn nieuwe film, het grimmige wraakepos Only God Forgives. Was hij geschrokken van de eerste negatieve reacties op de film? Of wilde de acteur zijn afkeer van journalisten deze keer serieus kracht bij zetten door verstek te laten gaan?

Golven van positiviteit
Niets van dat alles, als we de verklaring van festivaldirecteur Thierry Fremaux moeten geloven. Voor aanvang van de perssessie las hij een briefje voor van Gosling, die uitlegde dat hij niet weg kan van de set van zijn regiedebuut How to catch a Monster. ‘Maar ik zend wel golven van positiviteit naar Cannes en ben in gedachten bij jullie’, verzachtte de acteur de pijn. Dat zal best allemaal, maar het blijft zeer, zeer uitzonderlijk dat een hoofdrolspeler van een competitiefilm verstek laat gaan op de rode loper.
Ook de film zelf, over een kickbokser (Gosling) die in Bangkok wraak wil nemen op de moordenaars van zijn broer, maakte de tongen flink los. Een deel van de critici prijst Only God forgives als een meesterwerk, terwijl ook een flink deel de aftiteling begroette met boe-geroep. De onuitgelegde spiritualiteit en het extreme geweld in dit op Griekse leest geschoeide drama zijn de voornaamste kritiekpunten. ‘Ik ben geen gewelddadige man, maar ik heb wel een fetisj voor geweld’, excuseerde regisseur Nicolas Winding Refn zich tegenover de kritische pers. ‘Zo raar is dat niet: mensen hebben om te overleven altijd gebruik moeten maken van geweld. Die drang zijn we nooit verloren. Door middel van mijn kunst kan ik hier een positieve draai aan geven.’

Redford
Waar alle critici wel unaniem lyrisch over zijn, is het drama All is Lost, dat vandaag buiten competitie in première ging. De 76-jarige Robert Redford imponeert als een zeiler, die op de Indische Oceaan wordt geconfronteerd met een gat in de romp van zijn boot. In zijn eentje is hij gedwongen alles te doen wat in zijn macht zit om te overleven. Ondanks alle plottechnische beperkingen heeft regisseur JC Chandor (Margin Call) van deze strijd een even fascinerende als bloedstollende film weten te maken. Met als onbetwist middelpunt Redford, die in de gangen van het Palais direct werd getipt voor een Oscar.

Stilte
Het Hollywood-icoon gaf geen interviews, maar wel een persconferentie waarbij hij uitgebreid zijn doordachte antwoorden formuleerde. Stilte is in de huidige wereld zwaar onderschat, vindt Redford. ‘Niet alleen in films, maar ook in het dagelijks leven. Er wordt eigenlijk veel te veel gepraat.’ De technologische vooruitgang boeit Redford mateloos. ‘Hoe lang kan het allemaal nog sneller en harder worden? In deze film is niets van dat alles terug te vinden. Je ziet een groot contrast tussen de huidige wereld en de wereld in dit verhaal. Er is alleen een man, een boot, en de elementen. Ik hoop dat mensen dat verschil merken, en er over na gaan denken. Lawaai en snelheid zijn niet altijd perse goed.
 
N.B. En over indrukwekkende senioren gesproken: Dame Helen Mirren is (zij het op afstand) de eerste die mij deze week tot tranen toe wist te ontroeren. Zie hier waarom.

Comments