Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Onze man in Cannes: deel 8
22 MEI 2013 • Door Robbert Blokland • Meer blogs over Film

Onze man in Cannes: deel 8

Het grote puzzelen is begonnen. Met nog vijf dagen en acht van de twintig films te gaan, tekenen zich langzaam enige contouren af van de favorieten voor de zeven grote prijzen die de jury zondag gaat uitreiken. Het blijft natuurlijk gissen wat de doorslaggevende criteria worden voor de negen uitverkoren. Juryvoorzitter Spielberg stelde vorige week vooral verrast te willen worden. En een onbetwiste favoriet voor de Palm, zoals vorige jaar met Amour het geval was, is er nog steeds niet.
Maar met een beetje deductie zijn er een paar titels die eigenlijk niet in het lijstje kunnen ontbreken. In het overzicht van het Britse blad Screen is Inside Llewyn Davis van de Coens op dit moment veruit het best gewaardeerd, al lijkt de tragikomedie zich vooral te lenen voor een regie- of scenarioprijs. Het zeer gemengd ontvangen Le Passé van Farhani zou beloond kunnen worden met een prijs voor beste actrice (Bérénice Bejo). La Grande Bellezza van Sorrentino is echt een film voor de Grote Juryprijs (opvallend, ambitieus, unaniem geprezen).

Candelabra
Ook de twee belangrijkste titels van vandaag maken een zeer reële kans op een prijs: de uitbundige Liberace-biopic Behind the Candelabra van Steven Soderbergh en het Afrikaanse (zeer onterecht door Nederland nog niet aangekochte) Grigris, over een sympathieke danser met een spastisch been die probeert wat verder te komen in zijn getroebleerde leven.
De presentatie van Candelabra ging overigens gepaard met de broodnodige Amerikaanse starpower, wat een afgeladen persconferentie opleverde. De film zelf concentreert zich vooral op de relatie die de virtuoze, maar excentrieke pianist Liberace (Michael Douglas) zes jaar had met de bijna veertig jaar jongere Scott (Matt Damon). Liberace kwam nooit publiekelijk uit de kast, zodat Scott jarenlang werd gepresenteerd als zijn persoonlijk begeleider; een status waar de knul uiteindelijk geen genoegen mee nam. Bovendien was Liberace een bezitterige freak, die Scott zelfs aanspoorde tot plastische chirurgie om eruit te zien als een jonge versie van zijn veel oudere partner.

Matt Damon
Behind the Candelabra  biedt een vreemd relatiedrama tegen de achtergrond van de idiote rijkdom waarmee Liberace zichzelf omringde. Hij had zijn eigen paleis ingericht dat vol hing met portretten en schilderijen van zichzelf en kleedde zich het liefst in bontmantels, met prijskaartjes die de Balkenendenorm ver overschreden. De sterkste troeven van deze intrigerende biopic zijn de acteurs. Douglas overtuigt volledig als de excentrieke oude nicht en Damon biedt even sterk tegenwicht als de naïeve minnaar die in Liberace denkt het ideale vaderfiguur gevonden te hebben.
Michael Douglas maakt met de rol zijn rentree na de strijd tegen keelkanker te hebben gewonnen; een herinnering die hem tijdens de persconferentie vol deed schieten. Verder bedankte hij regisseur Soderbergh voor het cadeau dat deze rol was (‘al dacht ik eerst dat hij een grap maakte toen hij me vroeg’) en noemde hij Liberace een pionier voor mensen als Elton John en Lady Gaga.
Matt Damon grapte dat hij ‘nu gezellig ervaringen met Sharon Stone, Demi Moore en Glenn Close kan uitwisselen over hoe het is om met Douglas in bed te liggen’. Soderbergh bekende de film nooit te hebben bedoeld als pleidooi vóór het homohuwelijk, ‘maar als mensen het zo opvatten is het uiteraard mooi meegenomen. Ik hoop dat we over vijftig jaar met veel verbazing terugkijken op deze film en ons afvragen waarom het in hemelsnaam zo lang duurde voordat ook homo’s in alle landen gelijke rechten hadden.’

Jaws
’s Avonds met collega K. naar klassieker Jaws geweest, die vanwege het grote succes vorig jaar wederom in de selectie strandscreenings is opgenomen. Werd de briljante thriller toen ingeleid door Spielberg zelf (in een opgenomen videoboodschap), dit maal was de enige nog levende hoofdrolspeler Richard Dreyfuss uit de mottenballen gehaald. Hoewel de film nog steeds briljant is, bleek er een enorm suffe logistieke fout te zijn gemaakt: een groots en luidruchtig vuurwerk vanaf een boot pal achter het scherm leidde flink af tijdens de scènes waarin eerst Chrissie en vervolgens Alex Kintner naar de haaien gaan.

Comments

Gerelateerde kortingen

Vue Cinemas
tot € 2,- CJP-korting

Vue Cinemas

Zie de beste films van het moment voor heel weinig knaken

Pathé

Of je nou in Zwolle of Delft woont; deze bioscoopketen is overal

€ 2,-