Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Museum van de maand: Schiedam
23 MEI 2013 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Expo

Museum van de maand: Schiedam

Schiedam staat bekend om zijn jenever en als we vanaf de bushalte de bordjes 'Musea' volgen, springt het Jenevermuseum ons ook eerder in het oog dan de eigenlijke bestemming. Dat museum heeft zijn naam namelijk met koeienletters op de gevel staan, terwijl je je bij het Stedelijk Museum toch even afvraagt of je wel goed zit. De op zich vrij grote banieren van de twee belangrijkste tentoonstellingen (Jan Nieuwenhuijs en 65 jaar CoBrA) aan de gevel stellen ons gerust: achter deze voordeur moet het Stedelijk Museum zijn. Helaas, de deur zit dicht.

Verbouwereerd kijken we om ons heen en zien dan in een hoek van het binnenpleintje een opening in de grond, alsof de bakstenen daar in twee plooien zijn opengescheurd. Daarboven een heel groot bord: 'INGANG'. We kijken nog een keer om ons heen of niemand gezien heeft hoe stom we zijn en dalen de trap af.

Welke deur?
'Op de bewakingscamera's zien we heel vaak mensen aan de voordeur sjorren en dan verbaasd om zich heen kijken', grinnikt Henny van Leeuwen, hoofd Marketing van het Stedelijk Museum, als we binnenkomen. 'Hoe groot we het bord boven de ondergrondse ingang ook maken, van deze logische verwachting van het publiek kun je niet winnen. Daarom verhuist de hoofdingang vanaf 1 september ook gewoon weer naar boven en kunnen mensen wel door de voordeur.' Dat is maar goed ook. Want als je door de voordeur binnen zou komen, sta je meteen middenin een hoge zaal waar met een beetje fantasie een koninklijk bal kan plaatsvinden. In werkelijkheid was het vroeger de eetzaal van een gasthuis. We hebben wel eens minder sfeervolle bejaardentehuizen gezien.

Er zijn nog twee deuren. De linker leidt naar de oostvleugel. Hier vind je de expositie met alle genomineerden voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2013 (rechts een filmpje van onze favoriet). Via de rechterdeur kom je in de westvleugel. Daar wordt je achtereenvolgens op de eerste overzichtstenstoonstelling van CoBrA-lid Jan Nieuwenhuijs, de eerste solo-expositie in Nederland van Evi Vingerling (1979) en de overzichtstentoonstelling 65 jaar CoBrA: Vrijheid en Vitaliteit wordt getrakteerd. We komen voor de eerste tentoonstelling achter de rechterdeur.

Jan Nieuwenhuijs: Mythe en Magie
Corneille, Appel, Constant. Die CoBrA's kennen we allemaal wel. Maar het kunstenaarsverbond kende veel meer Nederlandse leden. Zoals bijvoorbeeld Jan Nieuwenhuijs. Jan was in 1948 een van de oprichters van de Nederlandse Experimentele Groep, die binnen een jaar opging in de internationale CoBrA-beweging. CoBrA had de spontaniteit van het kind als ideaal: niet te moeilijk doen volgens allerlei regels, maar scheppen wat, en op de manier die, het gevoel ingeeft.
Via de penselen, ballpoints en stiften van Jan lijdt dat vooral tot hanen, stieren en insecten met overal borsten, ogen en extra ledematen. Daaromheen schitteren vaak sterren en manen in een fluoriscerend, wild op doek of lijntjespapier geschilderd/gekrabbeld tafereel. Mooi detail: de kleine kunstwerkjes op lijntjespapier zijn vrijwel altijd op een bladzijde uit een Latijns studieboek geplakt. Het gevoel in de kunst was voor Jan duidelijk belangrijker dan boekenwijsheden.
Bovenstaande klinkt heftig en dat is het ook wel. Het is niet moeilijk om vanalles te voelen bij deze tentoonstelling. Bij ons vochten angst en een gevoel van bevrijding om voorrang. Tegenstrijdig, maar minder gek als je bedenkt dat het meeste werk vlak na de oorlog gemaakt is.

Geen gezeik, gewoon kijken
Tot onze verademing komen de idealen van CoBrA ook terug in de wijze waarop de tentoonstelling is ingericht. Of eigenlijk: de wijze waarop het hele museum is ingericht. Het Stedelijk Museum Schiedam richt zich namelijk op Nederlandse kunst van na de Tweede Wereldoorlog. Oftewel: moderne kunst van makers die vaak nog leven. Sterker nog, de kunstenaars van de Volkskrant Kunst Prijs-tentoonstelling komen vrijwel allemaal nog in aanmerking voor een CJP-pas. Het museum oogt niet alleen fris en jong door de collectie, maar ook door de wijze van presenteren. Een bezoeker krijgt weinig meer informatie aangereikt dan de werken zelf. In elke zaal hangt een korte biografie van de kunstenaar, maar de kunsthistorische kletspraat die het kijken naar schilderkunst soms zo moeilijk maakt blijft achterwege. Af en toe staat er een quote van Jan Nieuwenhuijs op de muur, maar zelfs die zijn een beetje weggestopt. Zo krijgen de werken alle ruimte en kun je veel beter zelf bepalen wat je er van vindt. Zeker bij de schilderijen van Jan werkt dat heel goed, omdat hij uit gevoel schilderde in plaats van betekenis. 

Ok, stop.

Voordat deze blog wél in zweverige filosofieën over kunst verzandt, kun je beter gewoon zelf wat vinden van de foto's rechts in beeld en vervolgends besluiten dat je erheen gaat. Want wij hebben een heel toffe ochtend gehad in het Stedelijk Museum Schiedam en kronen het niet voor niks tot Museum van de maand. Volgende maand: het Jenevermuseum. Dat was ook leuk.

Comments

Gerelateerde kortingen

Stedelijk Museum Schiedam
€ 4,50 CJP-korting

Stedelijk Museum Schiedam

Hele dikke korting op de modernste kunst van Schiedam

Win
GIDS IK HOU VAN HOLLAND
Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch