Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Sterrenregen week 14
05 APR 2013 • Door Elize Kerseboom • Meer blogs over Film

Sterrenregen week 14

Film / Call Girl
 
Je belandt bij het kijken van Call Girl midden in het Zweden van de jaren zeventig. Hoofdpersoon Iris komt op haar veertiende terecht in een tehuis voor moeilijk opvoedbare meisjes. Ze lapt de regels samen met een vriendin maar al te makkelijk aan haar laars en sneakt 's avonds het uitgaansleven van Stockholm in. Daar ontmoet ze de bordeelhoudster Dagmar, die haar als een volwassen vrouw behandelt en perfect vindt om aan de bieden aan haar klantenbestand. Voor Iris het weet, wordt ze verhuurd aan onder andere politici, die er in het parlement voor pleiten de minimumleeftijd voor seks met minderjarigen naar beneden te halen. Call Girl  is een criminele, politieke thriller die gebaseerd is op een prostitutieschandaal dat er bijna voor zorgde dat de Zweedse regering destijds implodeerde.
 
Volkskrant: ‘Ook in stilistisch opzicht is Call Girl een klein meesterwerk. De Nederlandse, volop in Zweden opererende cameraman Hoyte van Hoytema roept na Tinker Tailor Soldier Spy (2011) opnieuw een niet van echt te onderscheiden, bruinbleke, rokerige jarenzeventigsfeer op en eigenlijk doet componist Mattias Bärjed hetzelfde met zijn retro-synthrock.’
****
 
Nu.nl: ‘Los van de verwijzingen naar bestaande politici biedt Call Girl een onthutsend kijkje in de socialistische heilstaat die Zweden nooit is geweest, zoals we ook al konden constateren in de Millennium-trilogie. De film is wat wijdlopig en mede daardoor te lang, maar het acteerwerk - ook van de jonge cast - is prima en de smoezelige sfeer van de jaren 70 is goed getroffen.’
****

Film / The Place Beyond the Pines
 
Ryan Gosling heeft voor deze film zijn auto uit Drive ingewisseld voor een motor. De professionele motorcrosser Luke, die Gosling in The Place Beyond the Pines speelt, komt erachter dat hij een zoon heeft bij een vrouw (Eva Mendes) waar hij ooit een one night stand mee had. Hij wil zijn vaderrol vervullen, dus besluit Luke per motor overvallen te plegen om zijn gezinnetje te kunnen onderhouden. In dit drieluik volgen we ook het verhaal van een politieagent (Bradley Cooper), die erachter komt deel uit te maken van een corrupt team en een puber, met wie het de verkeerde kant op gaat. Een noodlotsdrama over vaders en zoons.

Nu.nl: ‘Gosling, die een nogal doorsnee rol speelde in Gangster Squad, blijft zelfs cool wanneer hij zich in vreselijke housebroeken hult - de film speelt grotendeels in 1997.’
****
 
Filmtotaal: ‘Door de drie verhalen achter elkaar te presenteren en ze niet met elkaar te versnijden wordt de aandacht gedoseerd en lang vastgehouden. Cianfrance bereikt bovendien het effect dat elk nieuw deel wordt gevoed voor het voorgaande. Zo ontstaan interessante inzichten, (kruis)verwijzingen en parallellen die de verhalen inkleuren en gelaagd maken zonder dat ze obligaat aandoen. The Place Beyond the Pines, waarvan de titel verwijst naar het New Yorkse Schenectady waar het zich afspeelt, bevat krachtige nauwgezette karakterstudies die ondanks de lange speelduur soms wat te gecomprimeerd aandoen. Het is bovendien het zoveelste bewijs dat Ryan Gosling, ondanks aanwijzingen dat hij er even het bijltje bij wil neergooien, nog heel lang door moet gaan met acteren.’
****

Film / Fill the Void
 
De joodse Shira (Hadas Yaronde) staat te popelen om te trouwen met de man die haar toegewezen wordt, ook al kent ze hem nog niet. Maar wanneer haar zus overlijdt tijdens haar bevalling, besluit Shira’s moeder dat het misschien wel slim is als de achterblijvende man nu maar gewoon met Shira trouwt. Op die manier kan ze als kersverse oma haar kleinkind dichtbij in Tel Aviv houden, de plaats waar het drama zich afspeelt. Fill the Void geeft een goede kijk in de orthodoxe joodse wereld waar uithuwelijking een vanzelfsprekendheid is, maar waar gevoelens en wensen binnen de tradities toch ook een grote rol kunnen spelen.

BN De Stem: ‘Het intieme en mooi uitgebalanceerde karakter van Fill the Void heeft vast te maken met het feit dat Rama Burshtein zelf tot zo'n orthodoxe gemeenschap behoort. Verrassend om dan te vernemen dat een van haar inspiratiebronnen Jane Austen is. Deze schrijfster zag in de Victoriaanse tijd ook hoe moeilijk het was te ontsnappen aan de geldende regels en normen. Door die bril gezien is Fill the Void al bijna vertrouwd.’
****

De Telegraaf: ‘Prachtig en interessant drama.’
****

Filmtotaal: ‘Het is markant dat debuterend regisseuse Rama Burshtein zelf ook diep religieus is. Haar films wil ze gebruiken om een stem te geven aan de orthodox-joodse gemeenschap die vaak niet gehoord wordt in het culturele veld. Burshtein doet dit niet door te preken. Wel gunt ze een oprecht en ongefilterd kijkje in een cultuur die zo vaak alleen van buitenaf wordt bekeken. Het is een cultuur die misschien veel van de westerse kan leren, maar andersom geldt zeker ook hetzelfde. Wederzijds respect en kennismaken via Fill the Void kan hierin een goede eerste stap zijn.’
****

Comments