Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Imagine: Dag 3
11 APR 2013 • Door Elize Kerseboom • Meer blogs over Film

Imagine: Dag 3

Titel: Despite the Gods 
Details: 85 minuten, regie: Penny Vozniak, VS, documentaire
Waar gaat het over? Jennifer Lynch, dochter van succesvol regisseur David (Mulholland Dr.) is gedurende deze docu als Hollywood-filmmaakster in India voor een Bollywood-productie. Een klein budget, geen vooropgezet plan en magere research zorgen dat de totstandkoming van de film Hisss (over een vrouw die in een slang verandert) niet bepaald van een leien dakje gaat. Haar eerdere film kreeg een prijs, maar dan wel voor 'Worst Picture of the Year', dus nu moet het toch gebeuren. In de preproductie van Hiss gaat weinig zoals Jennifer het wilt. Indiase producent Govind Menon roept dat als ze eenmaal beginnen met het schieten van de film, alles heus wel begint te rollen. Nou, niet dus. Lynch ligt meerdere malen in de klinch met de producent en eigenlijk met het hele Indiase Bollywood. Alles gaat te langzaam (‘People stop here to drink tea, you know?’) en niet altijd volgens plan ('There are too many cooks in the fucking kitchen!'). Doorpakken wil ze. Op haar manier.
Wat vonden we ervan? Een docu, daar moeten we wel heen voor de goede afwisseling natuurlijk, en al helemaal als de dochter van fameus David Lynch centraal staat. Een film met een hoop knallende one-liners over een vrouw met pit en passie voor haar werk. Alles gaat goed, dan weer shit; Jane komt lichtelijk manisch over. Het ene moment juicht ze ‘I’m super soked!', dan weer ‘I make a fucking movie about a fucking woman who turns into a fucking snake!’, iets wat ze verslagen roept als het allemaal tegenzit. Zoiets maakt je als kijker toch een beetje down, ook als Jennifer er zelf bij lacht. Ze is erg grappig, wat een grote bijdrage levert aan de documentaire. Mooi is om te zien dat, wat ze zegt, altijd iets teweegbrengt. Van een lach van het Imagine-publiek tot een fel antwoord van haar tienerdochter Sydney die gedurende de reis in India ook van de partij is. De bijdehante, over-aanwezige dochter is erg betrokken bij moederlief en de productie, dat we als kijkers zowel afkeer als liefde voor haar voelen. Respect voor Jennifer dat ze de documentaire liet verschijnen, want Hiss werd zonder haar afgemaakt. Despite the Gods is desalniettemin geslaagd en waarschijnlijk veel leuker dan de film waar het verhaal omheen cirkelde.
Cijfer: 7
Nog op Imagine: 14 april, 11:55 uur.

Titel: Robo-G 
Details: 111 minuten, regie: Shinobu Yaguchi, Japan, comedy
Waar gaat het over? Drie ingenieurs krijgen van hun baas de opdracht een robot te maken voor een spectaculaire technologiebeurs. Een lastige opgave, want oorspronkelijk maakt het trio wasmachines. Als het half afgemaakte prototype uit het raam dondert, zoeken de mannen iemand die qua afmetingen precies in de omhulsels van de robot past. Uiteindelijk kruipt Suzuki San, een bejaarde met gebrekkige motoriek, tijdens de beurs in het metalen pak en brengt het ding iets teveel tot leven wanneer hij een technologiestudent van een omvallende pilaar redt. De "robot" wordt razend beroemd, iets wat niet helemaal de bedoeling was.
Wat vonden we ervan? Bij een komedie moet worden gelachen, en dat deed het overgrote deel van zaal 1 van EYE dan ook hardop. De 75-jarige Micky Curtis die Suzuki speelt, brengt vol overtuiging zowel de verstrooide, bittere bejaarde als de neppe robot over op het scherm. Een origineel verhaal, waar de vaart na de eerste helft een beetje uit verdwijnt. Dat is niet erg, maar hier en daar worden er open deuren ingetrapt en is de verrassingsfactor aan de lage kant, wat de film soms flauw maakt. Het Seinfeld-achtige gitaardeuntje dat vanaf het begin tijdens de scène-overgangen klinkt, is een teken dat met een luchtige blik naar deze film gekeken moet worden.
Cijfer: 6,5
Nog op Imagine: 16 april, 12:15 uur.

Titel: John Dies at the End 
Details: 99 minuten, regie: Don Coscarelli, VS, Horror
Waar gaat het over? ‘Now you are getting high, partner. On the soy sauce!’ David en zijn beste vriend John komen in aanraking met een raar, zwart goedje waarnaar verwezen wordt met 'Soy Sauce'. Een drug waar je de wereld om je heen bovennatuurlijk en op een heel ander tijdstempo waarneemt. Bovendien kun je ermee in parallelle universums en verschillende tijdsdimensies bestaan. David vertelt zijn trippy verhaal over de drugs aan journalist Arnie (Paul Giamatti) die eerst geen woord geloofd van wat David hem vertelt, maar uiteindelijk des te geïnteresseerder raakt.
Wat vonden we ervan? We gingen niet naar deze film omdat we benieuwd waren of er misschien iemand doodgaat in het verhaal. Hoewel de film ondanks zijn suggererende titel allerminst voorspelbaar is. Wat we ervan vonden? Er gebeurt zo vreselijk veel in John Dies at the End, waarbij alle filmgenres naast comedy en horror samen worden geperst in 99 minuten, dat het lastig is een eenduidig antwoord te geven. De special effects lopen uiteen van jaren tachtig stop-motion tot aan computeranimatie en vooral na de eerste helft van de film gebeurt er misschien net iets te veel. Het acteerwerk van Rob Mayes, Chase Williamson en vooral Paul Giamatti maakt een hoop goed. Leuk is het compleet gestoorde, surrealistische aspect aan de film. Bellen met een hotdog, een monster dat bestaat uit bevroren vlees en griezelige shots staan garant voor heel veel what the fuck-momentjes. Lees vooral ook de novelle, waar de mix van genres, gebeurtenissen en vaagheid een (alsnog uiterst bizar) passender geheel is.
Cijfer: 7
Nog op Imagine: 13 april, 23:20 uur.

Comments