Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Hypnotiserend begin van Imagine
09 APR 2013 • Door Elize Kerseboom • Meer blogs over Film

Hypnotiserend begin van Imagine

De opening vindt deze maandagavond plaats in de grootste (en groot is-ie) zaal van EYE: zaal 1. Nadat iedereen rond een uurtje of half acht plaats heeft genomen op het zachte, royale pluche, dimt het licht en worden we gelijk gedwongen scherp te zijn wanneer een van de films (Out There) uit het shorts-programma begint. Flitsende effecten en horrorgeluiden zorgen voor instant kippenvel. Deze film draait zaterdag (10:00 uur) en volgende week woensdag (15:50 uur) samen met negen andere korte films tijdens 'European Fantastic Shorts'. 

Na Out There is het tijd voor het welkomstwoord van directeur Chris Oosterom en door hem wordt ook gelijk de ‘Career Achievement Award’ uitgereikt aan regisseur Neil Jordan. Een compilatie van zijn films verschijnt op het scherm, dat onder andere Brad Pitt in Interview With the Vampire en shots van horror-fantasy The Company of Wolves laat zien. Ook komt Byzantium voorbijschieten, een vampierfilm die deze week (9, 14 én 17 april) op Imagine te aanschouwen is. Terwijl de regisseur zijn prijs in ontvangst neemt, vraagt Chris waarom vampiers hem zo fascineren. De Ierse filmmaker groeide op in het huis naast Dracula-schrijver Bram Stoker, misschien heeft het daar iets mee te maken. Nadat Neil iedereen vluchtig bedankt, gaat voor de derde en laatste keer het licht uit en worden we gegrepen door de eerste scène van het thriller-spektakel dat Trance heet.

Trance past prima tussen mindfuck-films als Total Recall, Inception, Memento en Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Het verhaal gaat over Simon, die tijdens een kunstoverval op een veiling zo'n klap op zijn hoofd krijgt, dat hij niet meer weet waar hij het gestolen schilderij opborg. Hij wordt gediagnosticeerd op geheugenverlies. Vanaf dan voert de hypnotherapie die Simon krijgt van dokter Lamb (Rosario Dawson) de boventoon van de film en wordt er alles aan gedaan om het schilderij weer boven te laten drijven. Als kijker weten we zelf ook niet meer waar hij het kunststuk (‘Witches in the Air’ van Goya) liet, net als dat we al gauw het onderscheid tussen realiteit en hypnose binnen het verhaal amper kunnen maken.

Het daverende geluid en de spannende, upbeat muziek van Trance komt goed tot zijn recht in de hoofdzaal van EYE. Wanneer het in de film regent, lijkt het net of dezelfde druppels op het dak van het reusachtige filmmuseum vallen. De Schotse James McAvoy is een soort jonge versie van Ewan McGregor, met een setje ogen waar de vrouwelijke kijkers in zullen verdrinken, Rosario Dawson heeft iets Halle Berry-achtigs waardoor de film, hoe confronterend, bloederig en hard ook, toch een oogstrelend feest is om naar te kijken. Trance zuigt ons volledig in het verhaal en aan het einde van de anderhalf uur durende achtbaanrit is het alsof de zaal ontwaakt uit, jep, een hypnose.

Comments