Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Testosteron bij Harnas
04 FEB 2013 • Door Genna Bostelaar • Meer blogs over Theater

Testosteron bij Harnas

Als er over je dansvoorstelling geschreven wordt dat bezoekers het testosteron bijna kunnen ruiken, dan wordt CJP nieuwsgierig. We vroegen choreografe Wies Bloemen om dit toe te lichten.

In Harnas zien we mannelijke dansers in hun eentje hun levensverhaal vertellen aan bezoekers, om vervolgens in de groep dansers machogedrag te vertonen. Wat wil je hiermee vertellen?
‘Als je een vrouwelijke kunstenaar bent, ben je het aan jezelf verplicht om daar veel mee te doen, want er zijn maar weinig vrouwelijke kunstenaars. Maar ik héb daar al voorstellingen (Venus, Hera red.) over gemaakt. Toen ik mijn zoons zag knokken op de middelbare school, om zich te harnassen tegen de harde wereld, toonden ze hun gevoelige kant nog maar heel weinig. Deze kant interesseert mij juist heel erg. Daarom wilde ik een dansvoorstelling maken waarin mannelijke dansers de deuren opendoen en persoonlijke verhalen vertellen, zodat iedereen die kan zien. Ik wilde daarnaast het typische groepsgedrag laten zien, waarbij jongens sterk moeten zijn en alles doen om erbij te horen. Die combinatie leek mij heel interessant.’
 
Waarom zullen jongens zich in de voorstelling herkennen?
‘Het is natuurlijk altijd even afwachten of je ze kan raken, maar ik denk dat het voor jongens fijn is om mannen te zien dansen, zodat ze zien dat dans stoer kan zijn. Daarnaast zien ze ook dat mannen zich kwetsbaar op kunnen stellen, bijvoorbeeld bij de Angstdans. Hiervoor zei ik tegen de dansers: je moet echt dansen zoals je dat nog nooit aan iemand hebt laten zien; alsof je doodsbenauwd bent en verschrikkelijk onzeker, alle dingen die je altijd wegstopt. Ik moest vervolgens heel hard aan de improvisaties van de dansers trekken, want het was nog heel klein en kneuterig, terwijl ik het juist wilde uitvergroten. Mannen zijn getraind om zoiets niet te laten zien, dus daar ben ik veel mee bezig geweest. Toen ik tegen de dansers zei dat ze in hun ondergoed, superkwetsbaar en als kleine jongetjes, de gezamenlijke dans moesten beginnen zeiden ze: ‘Moeten we dat écht doen?’.
 
Hoe krijgen meisjes door de show toegang tot de jongenszielen?
‘Jongens kunnen het zich op middelbare scholen, maar ook later, niet permitteren om veel van zichzelf te laten zien. Dus wat je in deze show ziet in de intieme solo’s, bijvoorbeeld over hun liefdesleven of achtergrond, is voor meiden al heel veel informatie die ze eerder niet hadden.’
 
Waarschijnlijk hebben ze ook nog nooit de Piemeldans gezien.
‘Nee, dat denk ik niet. Iedere danser beweegt tijdens de Piemeldans op een andere manier, want ook dat onderwerp is natuurlijk voor iedereen anders. Danser Badeen Pedawi doet die dans bijvoorbeeld niet, omdat hij in zijn solo al vertelde dat hij uit een schaamtevolle Koerdische cultuur komt waarin alles wat met seks te maken heeft doodgezwegen wordt. Die persoonlijke verhalen én manieren waarop ze dansen worden met elkaar gecombineerd.’
 
De dansvoorstelling AYA - Harnas is tot en met 14 mei 2013 te zien in verschillende theaters in Nederland, waar je uiteraard CJP-korting krijgt. (En in 2014 komt de voorstelling nog een keer terug.)

Comments

Gerelateerde kortingen

Korting in theater
CJP-korting

Korting in theater

Tot 50% korting in het theater