Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Tango: sexy of niet?
28 FEB 2013 • Door Genna Bostelaar • Meer blogs over Theater

Tango: sexy of niet?

Mannen Van De Tango gaat volgens het programmaboekje over aantrekken en afstoten, zindering en passie, verward raken én verdwalen. Dat is nogal wat. Wij waren bij de repetities, om de dansvorm met eigen ogen te ervaren.
 
We zoeken tevergeefs naar hoge hakken en strakke pakken in het Internationaal Danstheater. De mannelijke én vrouwelijke dansers dragen wijde T-shirts, joggingbroeken en sokken. Ze oefenen het finalestuk en wisselen steeds van partner.
 
Wat wil je met de voorstelling vertellen?
Neel Verdoorn: ‘Tango gaat om het strijdtoneel waarin de man een uitnodiging naar de vrouw stuurt en de vrouw reageert. Ik noemde de show onder andere Mannen Van De Tango omdat mannen in de jaren veertig de tangomuziek ontwikkelden. Daarnaast kun je niet om mannelijke tangodansers op de dansvloer heen. Dit betekent echter niet dat de man de vrouw per definitie leidt. Zij kan hem ook mísleiden. Daarom wilde ik over beide kanten van die dominantie vertellen.’
 
Tijdens de repetitie gebruiken de dansers twee dingen om contact met elkaar te maken: hooghartige blikken en uitdagende bewegingen. Moeten we bij die flirts denken aan seks?
‘Ik denk dat vooral mannen verwachten dat tango met seks te maken heeft. Ze kunnen in de dans een vrouw beetpakken en hebben daar plezier in. Maar zowel mannen als vrouwen dansen de tango om zich over te geven aan hele mooie muziek. De dansvorm draait om muzikaliteit en de ander om je heen ervaren, in plaats van het platte veroveren.’
 
De dansers uit Mannen Van De Tango gaan in jouw choreografie wel sexy met elkaar om.
‘Natuurlijk, zodra de man de vrouw ontmoet is er verleiding in het spel. Aantrekken en afstoten heeft echter niet alleen met een paartjesdans of seks te maken, het kan ook ruimtelijke aspecten hebben. Dit zie je in een duet uit de show. Hierin zitten een man en een vrouw ieder op een stoel, ver bij elkaar vandaan. De vraag is hoe ze bij elkaar komen. Deze spanning creëer ik ook door de moderne dansers in hun eentje het gevoel van tango over te laten brengen. Dit zie je vaak niet bij Argentijnse tangodansers, want zij zitten vaak aan elkaar vastgeplakt.’
 
Dat zien we inderdaad terug tijdens deze repetitie. Maar het blijft gek dat we in plaats van tangodansende Argentijnen, juist Nederlanders, Belgen, Duitsers en een Amerikaan zien. 
 
Hebben moderne dansers uit deze regio’s wel genoeg pit voor de tango?
‘Jazeker. Dansers hebben allemaal hun eigen temperament, scherpte en manieren om toenadering tot elkaar te zoeken. In de show zitten meerdere fysieke elementen, waar moderne dansers in getraind zijn. Zij focussen zich op de techniek, waar tangodansers meer met het uitdagen en improviseren bezig zijn. Dit verschil in focus zie je terug in de solo van Michael Sastrowitomo, waarin hij op het nummer Balada Para Un Loco danst. Hij krijgt geen vrouw, wordt daardoor gek van emoties en danst dat eruit.’
 
Michaels dans is ook een voorbeeld van de manier waarop jij tango benadert.
‘Klopt. Tango is wel een paardans, maar als er anderhalf uur alleen maar koppeltjes dansen wordt het saai. Ik laat daarom ook alleen een groepje vrouwen of alleen een groepje mannen dansen. Daarnaast ontstaan er in mijn choreografie karakterontwikkelingen; de een loopt bijvoorbeeld net wat bozer weg dan de ander.’
 
De choreografe overlegt even met haar assistent en we zien dat de dansers met elkaar kletsen en geinen. Een danskoppel houdt nog even elkaars handen vast nadat ze hun gezamenlijke dans hebben opgevoerd.
 
Ontstaan er door de paardans vaak stelletjes?
‘Nee, wij zijn performers! De vorm ziet er misschien intiem uit, maar verder spelen dat soort dingen niet. De dansers zijn getraind op allerlei aspecten van het vak, dus ook op heel dicht op elkaar dansen. Voor hen is het geen kwestie van intimiteit, maar van theater. Actrices en acteurs gaan na een heftige vrijscène toch ook niet direct met elkaar naar bed?’
 
Angelina Jolie en Brad Pitt daar gelaten, kijken we nog eens goed naar de dansers. Twee koppels voeren dezelfde dans uit. ‘Jij pakt haar anders vast dan ik’, zegt de ene mannelijke danser tegen de andere. ‘Is het niet beter als je haar tijdens de draai bij haar arm ondersteunt, in plaats van haar bovenrug?’ Ze oefenen het alternatief en de danseres in kwestie beslist: ‘Dit is inderdaad veel beter voor mijn balans.’ Hierna dansen de koppels verder, waarbij de vrouwen sierlijk hun benen in de lucht gooien, terwijl de mannen ze stevig vasthouden.
 
Hoe zorg je ervoor dat de dansers verlangen uitstralen als ze dat niet voelen?
‘Als dansers de choreografie en techniek goed kennen, richten we ons op de verhaallijnen en de inleving. Soms geef ik daarbij aan hoe de passie en karakters zich daarin moeten ontwikkelen, maar soms ontstaat het ook vanzelf. In de voorstelling lopen de dansers bijvoorbeeld op verschillende manieren langs elkaar heen. Eerst ruiken ze aan elkaar en lopen ze na een twijfeling door, maar later weten ze wat ze willen, draaien ze krachtig en lopen ze snel. Dus in plaats van de hele dag vol passie in de studio te liggen, schaven wij de inleving bij door de techniek te ontwikkelen.’
 
Je kunt Mannen Van De Tango tot en met 21 mei zien in verschillende theaters, waar je uiteraard CJP-korting krijgt.

Comments

Gerelateerde kortingen

Korting in theater
CJP-korting

Korting in theater

Tot 50% korting in het theater