Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Sterrenregen week 8
22 FEB 2013 • Door Genna Bostelaar

Sterrenregen week 8

Film / De wederopstanding van een klootzak
Guido van Driel is vooral bekend als schilder, illustrator en striptekenaar. Zijn uitstapje als regisseur lijkt geslaagd; De Wederopstanding Van Een Klootzak was de openingsfilm op het IFFR. De film is gebaseerd op zijn strip Om Mekaar In Dokkum en vertelt het verhaal van Ronnie. Ronnie (Yorick van Wageningen) is het type man dat mensen martelt met een stofzuiger, als zij hun schulden niet op tijd betalen. Hij behandelt zijn vriendin als vuil en slaat kinderen. Dat vraagt natuurlijk om wraak en dus belandt de crimineel in het ziekenhuis, na een mislukte aanslag. Eenmaal uit zijn coma is Ronnie een ander mens, al gaat hij wel op zoek naar de dader.  
 
Volkskrant: ‘De film mag hier en daar wat gemankeerd zijn; momenten als deze maken De Wederopstanding Van Een Klootzak uniek. Bovendien is het spel van Yorick van Wageningen een overtuigende constante. Met zijn onafscheidelijke nekband, quasi-afwezige mompelstem en grote bril creëert hij een instant-klassiek personage binnen de Nederlandse film. De geloofwaardigheid van zo’n figuur is negen van de tien keer ver te zoeken, maar niet bij Van Wageningen: met zijn beheerste spel kneedt hij Ronnie tot een stripfiguur van vlees en bloed. Onvergetelijk.’
****
 
Filmtotaal.nl: ‘Ronnie is een klootzak eersteklas dus, maar toch iemand die bij de kijker wel enige sympathie kan losweken. Deels om zijn Tony Soprano-achtige charme, maar vooral door de ijzersterke wijze waarop Yorick van Wageningen hem neerzet. Zowel fysiek als verbaal overtuigt hij constant en een Gouden Kalf lijkt dan ook binnen handbereik.’
****
 
Nu.nl: De Wederopstanding Van Een Klootzak is een geslaagde debuutfilm met veel visuele flair en een sterke hoofdrol van Yorick van Wageningen. (…) De film is cartoonesk, maar memorabel. Voeg daarbij de vaak fraaie manier waarop het polderlandschap in beeld is gebracht, en het is duidelijk dat we weer een regietalent rijker zijn.’
****
 
Theater / De Gebroeders Fretz – Fretz 2025: Revolte!
Johan Fretz en Marcel Harteveld waren klasgenootjes op de Toneelschool en KleinkunstAcademie. Ze willen allebei Nederland bestormen: de een als minister president en de ander als muzikant. Hoe? Dat leggen ze je uit in hun tweede cabaretvoorstelling, Fretz 2025: Revolte!
 
Trouw: ‘Eindelijk weer eens jonge cabaretiers die zich om de wereld bekommeren en hun voorstelling inzetten om mensen niet alleen te laten lachen maar ook om ze te laten nadenken. Ook al klopt misschien niet alles en zijn het soms ietwat holle frasen waar De Gebroeders Fretz mee komen, ze durven, en voor die bravoure alle hulde.'
****

Cultuurbewust.nl: ‘Hij (Johan Fretz, red.) houdt enthousiasmerende speeches, levert kritiek op de hedendaagse politiek en maatschappij en relativeert de crisis in Nederland. De nuchtere en tikje synische sidekick Harteveld becommentarieert en bevraagt hem als een spindoctor, en samen zingen en fantaseren ze erop los. Fretz 2025: Revolte! is zodoende een energieke verzameling van poëtische liedjes, pientere humor en politieke opinie. Hier en daar brengen ze een ode aan het Nederland van de jaren ’90. Het is een feest der herkenning voor generatiegenoten.’
****
 
Film / Arbitrage
Schrijver, producer en regisseur Nicholas Jarecki (1979) timmert lekker aan de weg. Hij wilde op zijn vijftiende regisseur worden en sindsdien werkte Jarecki mee aan twee documentaires, de speelfilm The Informers en een korte film. In 2012 maakte Jarecki als regisseur zijn bioscoopdebuut en strikte daar Richard Gere voor. Gere speelt in Arbitrage de top- en familieman Robert Miller. Zijn leven lijkt perfect, maar schijn bedriegt. De zakenman verzwijgt namelijk dat hij zijn bedrijf moet verkopen én dat zijn minnares omkwam tijdens een auto-ongeluk.
 
Sp!ts: ‘Het knappe aan Arbitrage is dat de hoofdpersoon een immoreel figuur is met wie je toch onherroepelijk gaat meevoelen. Als de film zou worden verteld vanuit het perspectief van de dochter, de echtgenote of de minnares, zou Miller de slechterik zijn, en diens val een happy end betekenen. Dankzij Gere’s intense, genuanceerde optreden – de groeiende wanhoop achter de façade van koel succes is voelbaar – word je zo ongeveer gedwongen om aan zijn kant te staan, en dat doet je weer realiseren hoe gemakkelijk te manipuleren je bent als bioscoopganger.’
****
 
De Telegraaf: 'Arbitrage is een zeer plezierige verrassing. Met Richard Gere als aangenaam middelpunt en uitstekende acteurs als Susan Sarandon en Tim Roth in ondersteunende rollen maakt schrijver-regisseur Nicholas Jarecki een uitstekend bioscoopdebuut. (…) De combinatie van spanning en menselijke ontwikkelingen boeit van begin tot eind. Ook al omdat de geloofwaardigheid geen enkel moment in het geding komt.’
****

Comments

Gerelateerde kortingen

Korting in theater
CJP-korting

Korting in theater

Tot 50% korting in het theater

Pathé

Of je nou in Zwolle of Delft woont; deze bioscoopketen is overal

€ 2,-