Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Oscars 2013 - verslag
25 FEB 2013 • Door Sara Madou • Meer blogs over Film

Oscars 2013 - verslag

23:00 uur
Die eerste galajurk was overigens van Kristen Chenoweth. Die ken je waarschijnlijk niet, maar als dat wel het geval is, waarschijnlijk van de bijrol die ze had in Glee. De prijsuitreiking zelf is nog ver weg op dit tijdstip, lange jurken en smokings is waar het om draait. In het eerste uur is de rode loper verslaggeving nog redelijk te volgen. Daar is Kelly Rowland, met een Angelina Jolie-achtige manoeuvre van haar been. Er komt een grote brede neger voorbij, die waarschijnlijk aan American Football doet. We kennen hem in ieder geval niet. Verder zijn er vooral veel beelden van voorgaande edities, nerveuze pr-mensen, gillende fans en extreem breed glimlachende presentatrices ('You look great! What are you wearing?').

23:45 uur
Maar eens even wat koffie zetten. We kijken overigens live via Film1, die de hele show beschikbaar maakt voor niet-abonnees. Voorheen stuurden ze Bridget Maasland er nog wel eens naartoe, maar gezien het feit dat vrijwel niemand voor haar microfoon bleek te stoppen, is daar wijselijk mee gestopt. Over wijselijk gestopt gesproken: de wederhelft van uw verslaggever is er alweer klaar mee (er zijn ook mensen die een nacht naar de Oscars kijken geen werk kunnen noemen, gek genoeg). Alleen in het gezelschap van twee hysterisch worstelende katten worden alle Apple producten in huis verzameld. Je kunt nooit genoeg versies van Tweetdeck open hebben staan. Gelukkig zijn er volgers van @CJPnl die ons op Twitter mentaal ondersteunen.

00:15 uur
Op televisie is het nu nog vooral een overdosis aan compilaties. Wat droeg men vorig jaar? Gelukkig zitten er ook wat geinige backstage filmpjes bij, onder andere van de voorbereidingen door presentator Seth MacFarlane (Family Guy, Ted). Langzaam wordt de rode loper interessanter. Amy Adams in een Disney-jurk, Jessica Chastain met dat haar, waarvoor bijna alle vrouwen een moord zouden doen.

00:51 uur
Jennifer Lawrence imiteert de wonderschone Grace Kelly. We zien Sally Field ('You really love me!'). Minstens ieder kwartier schakelt Film1 naar een behoorlijk irritant reclameschermpje, met tweets en steeds hetzelfde muziekje erachter. Even zappen naar E! dan maar. Andere camerastandpunten, andere interviewers (met evenveel botox). Ah, Amanda Seyfried. Die verklapte ooit aan ons dat ze een gloeiende hekel heeft aan rode loper events. Ze ziet er nog best vrolijk uit.

01:31 uur
'Nog 1 uur voordat de uitreiking begint!', roept een presentatrice blij. We nemen nog een bak koffie.

02:14 uur
Over een kwartiertje begint de uitreiking. Anne Hathaway komt in een Prada-jurk voorbij, waarin ze het duidelijk koud heeft. Vijf minuten later is de Twitter-account @annesnipples een feit.

02:44 uur
De show begint. Het eerste echt grappige moment: 'We saw your boobs!'  Zwaar melig liedje, is gelijk trending. Vervolgens doen Channing Tatum en Charlize Theron een dans, om opgevolgd te worden door een filmpje met sock puppets. De grappen van host Seth MacFarlane scoren niet bij iedereen; het Oscar-publiek is zo conservatief als wat op het gebied van humor, dat blijkt maar weer. CJP kan er wel om lachen gelukkig.

02:55 uur
Eerst even een interessante Oscar om het publiek in het hele gebeuren te trekken: het beeldje voor beste mannelijke bijrol gaat naar Christoph Waltz in Django Unchained. Terecht, als je het ons vraagt. Ijzersterke rol, alleen al de opening van de film is meesterlijk. Beste animatiefilm volgt: Brave. Die had Frankenweenie meer verdiend.

03:11 uur
Erik Jan de Boer, de enige Nederlandse genomineerde van deze avond, wint (als een van de vier) een Oscar voor de special effects in Life of Pi. De speech van zijn collega wordt bruut weggedraaid. Tijd is geld mensen, tijd is geld. Na een boel beeldjes voor kostuumdesign en make-up, wint Searching For Sugarman beste docu. Bijzondere film over een opvallende artiest. Michael Haneke haalt zoals verwacht de Oscar voor Amour op. In de categorie Beste Buitenlandse Film welteverstaan. Ook genomineerd voor Beste Film zonder de 'buitenlandse' toevoeging, maar die double whammy zou wel heel onwaarschijnlijk zijn.

04:05 uur
De uitreiking van vanavond heeft 'muziek in film' als thema. Een musical-montage mag dan natuurlijk niet ontbreken. Chicago, Dreamgirls, allemaal mooi en aardig, maar iedereen wacht op de zingende cast van Les Misérables. Ze gaan er vol voor, met I dreamed a dream. Behalve Russell Crowe, die kijkt alsof iemand hem tijdens het zingen keihard tegen z'n enkel schopt.

04:09 uur
Klein inkakmomentje. De musicals maakten enigszins wakker, maar toch. Er mist een blunder, een struikelend iemand, of een lekker schandaal. Iemand die een scheldwoord roept, of iets anders beledigends dat de komende jaren menig Oscar-overzicht kan opfleuren. Desnoods een zwaar emotionele speech. Waar blijven de indianen die beeldjes op komen halen? Waar is het drama?
Anne Hathaway haalt zoals verwacht haar Supporting Actress prijs op. Geen shockerende toestanden daar.

05:00 uur
Ah, het In Memoriam. Ernest Borgnine, Tony Scott, Nora Ephron. Toch wel weer heel wat indrukwekkende namen waar we het nu zonder moeten doen. Alleen jammer dat daarna Barbra Streisand gaat zingen. Europa probeert wakker te blijven, Academy.

05:45
Beste vrouwelijke actrice: Jennifer Lawrence. Eindelijk is daar dan het onvermijdelijke moment, dat verbazingwekkend genoeg nog niet eerder zover was: er struikelt iemand over haar jurk. Die van Lawrence is dan ook wel XXL. De Oscar verzachtte ongetwijfeld haar geestelijke pijn, waar de XXL jurk de fysieke klap opving.
Daniel Day Lewis (ook geen verrassing daar) hengelt de Oscar voor beste acteur binnen. Hij geeft zowaar een vermakelijke speech. Die hadden we wel meer mogen horen deze nacht.
En dan. Even voor zessen. Michelle Obama verschijnt op het scherm, met een gouden enveloppe. De Beste Film van 2013 is... Argo!
Een blije Ben Affleck en zijn collega's op het podium. Terechte winnaar, als je het ons vraagt. Een goed verhaal, orginele film en goed geregisseerd. Zo zie je maar weer: zelfs na De Slechtste Film Ooit (Gigli) kun je terugkomen met een knal. Respect voor Ben en voor alle anderen die met ons zijn opgebleven, wij gaan slapen. 

Tot volgend jaar, dat ongetwijfeld net zoveel mooie, bijzondere, grappige, vervelende, lange, ingewikkelde, rare en prijzenwinnende films gaat brengen.

Comments