Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Vrienden worden met Michael Noer
31 JAN 2013 • Door Genna Bostelaar • Meer blogs over Film

Vrienden worden met Michael Noer

Gisteren schoof de Deense regisseur Michael Noer (1978) een tikkeltje zenuwachtig aan bij Big Talk in het Oude Luxor. Zijn tweede film, Northwest (Nordvest in het Deens), sleepte een nominatie voor de Big Screen Award Competitie in de wacht.
 
Noer lijkt een echte allemansvriend. Hij maakte documentaires over onder andere zijn buren en debuteerde met de gevangenisfilm R. ‘Voor al mijn documentaires en films praat ik met mensen uit een situatie of omgeving die mij interesseert. Deze mensen worden altijd vrienden van me en uiteraard heb ik jaren na de films nog steeds contact met ze. Ik kan mijn buren bijvoorbeeld moeilijk ineens als klootzakken gaan behandelen, toch?’
 
Bad ass
‘Criminaliteit is in elk land anders,’ vervolgt de regisseur zijn verhaal, ‘maar overal zijn criminelen anarchisten. Ze negeren de maatschappij en dat boeit mij enorm.’ Na R kon een tweede film over schurken dus niet uitblijven. In Northwest doet inbreker Caspar (Gustav Dyekjær Giese) klusjes voor Jamal (Dulfi Al-Jaburi). Jamal behandelt Caspar, zijn broertje Andy (Oscar Dyekjær Giese) en vriend Robin (Nicholas Westwood Kidd) als stront. De overstap naar nieuwe, rijkere baas Bjorn (Roland Møller) is voor de 18-jarige dan ook snel gemaakt. Caspar timmert aan de weg als chauffeur voor Bjorns prostituees en krijgt een spoedcursus de bad ass uithangen: drugsdealen, zelfverdediging en schieten. Toch is het maar de vraag of Caspar meedogenloos genoeg is om de zaak met Jamal ‘af te handelen’ en Andy en Robin daarin mee te slepen.
 
Dit sterke script koste anderhalf jaar schrijfwerk en toch gaf de Deense regisseur zijn acteurs veel ruimte om te improviseren. ‘Ze mochten het script wel lezen, maar niet meer tijdens de zeven weken dat we filmden. Ik wilde namelijk dat ze in de scènes reageerden zoals zij zelf in een dergelijke situatie zouden doen.’ Geloofwaardigheid en realisme is voor Noer, met zijn documentaire roots, het belangrijkste in zijn films. ‘Natuurlijk hielden we wel vast aan een rode draad en gaven we suggesties voor dialogen, maar we kozen altijd voor de tekst die voor de acteurs het natuurlijkste aanvoelde.’
 
De uitwerking van deze realistische crimifilm is zeer geslaagd. Alle scènes zijn opgenomen door een handheld camera, waardoor het lijkt alsof je samen met Jamal bij de garage staat, als hij tassen van de inbreker inspecteert en er een knuffel voor Caspars zusje uithaalt. Je ligt ook samen met Andy in het zwembad, zo lijkt het, als Caspar een uitje naar de spa aan zijn familie geeft, wanneer hij een grote buit heeft gemaakt. Noer had er al voor gewaarschuwd: ‘Hoewel Caspar op veel manieren een klootzak is, zal je van hem gaan houden.’
 
Zomerhuis
Northwest geeft je een goed beeld van de wijk Nørrebro in Kopenhagen. De begraafplaats waar de inbreker zijn geld verstopt is kaal, de huizen waar hij langs rent zijn grauw en twee wipkippen moeten een speelplaats voorstellen. Noer drukt ons op het hart dat de omgeving belangrijker is dan het verhaal: ‘Ik zoek daarom altijd eerst een mooie omgeving en schrijf daarna het script. Zo past het verhaal bij de sfeer en is het geloofwaardig.’
 
Het is tof om Noers aanpak te horen: je kijkt toch anders naar acteurs als je weet dat de broers gecast zijn, puur omdat Noer ze betrapte tijdens een discussie over de auditie. ‘Ik heb geen broer en ken die dynamiek en hiërarchie tussen broers niet. Toen ik deze jongens zag praten dacht ik: dit zijn mijn experts!’ aldus de regisseur. Hij nam zijn cast mee naar een zomerhuis om ze beter te leren kennen. ‘Je kan niet van iemand verlangen dat diegene zichzelf helemaal geeft aan onbekenden. Ik bouwde daarom een vertrouwensband met ze op, zodat we álles uit de scènes konden halen.’ Noer is vastbesloten om in touch te blijven met zijn Nordvest-vrienden. ‘Ik kijk ernaar uit om weer nieuwe vrienden te maken tijdens mijn project van dit jaar: een film met alleen maar vrouwen’, gniffelt hij.
 
Cijfer: 8
 
Nog te zien op IFFR: ZA, 2 februari, 22:15 uur, Cinerama 1.

Comments