Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Dansen tot de knock-out
18 JAN 2013 • Door Genna Bostelaar • Meer blogs over Theater

Dansen tot de knock-out

Gedimde lichten, zachte achtergrondmuziek en tafeltjes die rond een boksring staan. Dat is de setting op bedrijfsterrein De Overkant in Amsterdam. Het publiek schuifelt binnen terwijl twee boksers zich opwarmen. De stem van een presentator telt af, er klinkt een harde bel en the game is on.
 
Nee, we zijn niet in Rocky beland. Dat verraden de twee mannen die door de zaal rennen met muizenmaskers op. Dit is ook niet Mickey Mouse The Movie. Daar zijn de boksers in de ring, die dreigend naar elkaar toe lopen, te levensecht voor.
 
We zijn bij een dansvoorstelling. Een show van dansgezelschap Emio Greco | PC welteverstaan, die choreografen Emio Greco en Pieter C. Scholten in 1995 oprichtten. Emio Greco | PC toert sindsdien en ontving veel prijzen. Wij noemen de Philip Morris Arts Prize in 1999, Premio Danza & Danza in 2003 en Dioraphte Dansprijs in 2011.
 
ROCCO is geen uitzondering op dit succesverhaal. De show ging in 2008 in première, was in 2011 wederom te zien en ontving in oktober de Gouden Zwaan voor Meest Indrukwekkende Dansproductie. ‘We krijgen de kans om dans op een andere manier te benaderen en daarnaast op wereldtour te gaan. Dat is geweldig’, vertelt danser Christian Guerematchi. ‘Het publiek is elke dag anders.’
 
Kunst vs sport
Het is stil in de zaal. Twee boksers bewegen langzaam in de spotlights. We horen elke zucht en voetstap. De luide bel verandert de sfeer direct. Pianomuziek en fel licht maakt de boksers strijdlustig: ze dagen elkaar uit. ‘Maar we denken niet: nu moeten we agressief kijken´, zegt Christian na de voorstelling. ´We kijken automatisch zo, want je intimideert en wordt zelf geïntimideerd. Tijdens de bokstraining die we in Italië en Nederland volgden leerden we daarmee omgaan.’
 
Is een goede bokser een goede danser? Christian: ‘Ik denk dat er veel overeenkomsten zijn. Boksen heeft veel met ritme en uithoudingsvermogen te maken. Dat is inspannend, maar dat zijn wij dansers wel gewend.’  Hij vervolgt: ‘Dansen is ons leven, we willen kunst uitbeelden. Boksen draait puur om wedstrijden. In de show gebruiken we de inspiratie die we in de bokssetting krijgen.
 
Charlie Chaplin
‘Choreograaf Pieter heeft de sport echt bestudeerd’, aldus de danser. ‘Hij leerde ons dat Olympische boksers vechten voor punten, niet om elkaar knock-out te slaan. Eerst zag ik boksers als bloeddorstige mensen, maar nu niet meer. Daarnaast liet Pieter ons keurig dansen voor punten, om het wedstrijdgevoel te creëren.’
 
De slapstick film City Lights waarin Charlie Chaplin bokst, was een inspiratiebron voor choreografen Pieter en Emio. Christian: ‘Ze weten dat mensen de sport als koelbloedig ervaren. Daarom wilden ze de show toegankelijker maken door muizenmaskers te gebruiken.’
 
Het naakte gevecht
In de boksring nemen de dansers ondertussen hun muizenmasker af. Gezichtsuitdrukkingen blijven verscholen achter een zwart masker eronder, maar hun lijf zegt alles. Trots en stoer bereiden ze zich voor op het gevecht. Zonder bokshandschoenen en shirts. Hoe minder kleren, hoe agressiever de dansers worden. Ze houden elkaar vast tijdens pirouettes, maar smijten elkaar met hetzelfde gemak weer weg. We houden onze adem in: die komen we liever niet tegen in een donker steegje.
 
Toch weten de boksers ons ook te verleiden. Of in ieder geval, dat proberen ze. Tijdens een zwoel pauzenummer playbackt een danser met een vrouwelijke Franse stem mee, terwijl hij bonbons het publiek in gooit. Een andere bokser staart als een foute John Travolta mensen ongemakkelijk lang aan. Als de flirters elkaar opmerken, volgt er een lange zoen.
 
Het licht gaat uit en het publiek klapt. De mensen moeten duidelijk even bijkomen van de show. Zij weten immers wat wij weten: dansers zijn bruut.

Comments

Gerelateerde kortingen

Korting in theater
CJP-korting

Korting in theater

Tot 50% korting in het theater