Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Waarom hangt De Schreeuw hier niet?
13 DEC 2012 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Expo

Waarom hangt De Schreeuw hier niet?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: waarom hebben jullie er voor gekozen om De Schreeuw niet op te nemen in de tentoonstelling?
'Dat is alsof je me tijdens een film vraagt waarom Brad Pitt er niet in zit. Je kunt niet simpelweg kiezen om De Schreeuw op te nemen in je tentoonstelling. Sterker, het is niet eens een optie. Je kunt er om vragen, maar de kans dat het mag is precies 0%. Er zijn ongeveer zes schilderijen in de wereld die zo iconisch zijn, zó waardevol, dat ze niet reizen. De Schreeuw is één van die schilderijen. Voor de Mona Lisa moet je zelf naar Parijs en De Schreeuw zal nooit ergens anders te zien zijn dan in het Munchmuseum in Oslo. Eigenlijk geldt voor alle kunstwerken dat je ze niet zomaar kan kiezen. Een tentoonstelling als deze kost twee tot drie jaar om bij elkaar te krijgen. Het is een politiek spelletje, koehandel. Je begint met een wishlist van 150 werken en vervolgens moet je al je contacten aanwenden om die compleet te krijgen.'

Met welk werk ga je ons dán over de streep halen?
'Rond 1900 ging het in de schilderkunst nog niet zoveel over vorm als tegenwoordig. Nu ligt kunst bijna tegen de entertainmentsector aan, maar toentertijd dachten mensen nog dat ze met hun schilderijen een verschil konden maken. Het was geen art pour l’art, schilders hadden echt het idee dat ze de wereld konden veranderen met hun kunst. En dat zou zomaar eens waar kunnen zijn. Het schilderij waarvan ik denk dat de meeste mensen erg onder de indruk zullen zijn, is een enorm doek in de centrale hal. Niet te missen. Het heet Worn Out (Udslidt) en is gemaakt door Hans Andersen Brendekilde. Je ziet een boer die tijdens het zware werk op het land is gestorven en een vrouw die hem vasthoudt en schreeuwt. In die tijd keek echt alleen de elite naar kunst, er was grote ongelijkheid. Dus in die zin maakte dit schilderij waarschijnlijk wel een verschil, want niemand die dit tafereel ziet kan onberoerd doorlopen. Ironisch eigenlijk, dat ik de ene schreeuw vervang met een andere schreeuw. Ook al is het een totaal andere schreeuw. Bij Munch is het immers de natuur die schreeuwt en niet de afgebeelde persoon.' (Het is een veelvoorkomende misvatting dat het de persoon is die schreeuwt, red.)

Wat gaan we nog meer zien op Nordic Art?
'Wat ik wilde doen met deze tentoonstelling is een beeld geven van de noordelijke landen rond 1900. Het is bijna een historische tentoonstelling. Alle schilders hebben met elkaar gemeen dat ze wat we nu ‘hedendaagse’ kunst noemen maakten. Oftewel: ze grepen niet terug naar de bijbel of de oude Grieken, maar schilderden het hier en nu. Rond 1900 gebeurde er nogal veel, het was een interessante tijd. De industriële revolutie bracht enorme veranderingen met zich mee en dito problemen, zoals de eerder genoemde armoede en ongelijkheid.
Je kunt dus heel intellectueel en diepzinnig over de achterliggende thema’s nadenken als je deze expositie bezoekt. Maar je kunt ook gewoon naar de plaatjes kijken, ze zijn bijna zonder uitzondering adembenemend. Dat vind ik het mooie eraan. Naast Munch is er geen enkele bekende schilder in Scandinavië, maar ze maakten verdomd mooi werk en nu hebben mensen toch de kans om daar door verrast te worden. Het is een beetje alsof iemand alle onbekende pareltjes uit de popmuziek die mensen móéten horen, bij elkaar in een lijst heeft gezet. Ha, het is underground uit 1900.'
 
Voor mensen in Maastricht is het goedkoper om naar Scandinavië te vliegen, dan met de trein naar Groningen te komen. Wat zouden zij missen?
'Nou, dit is oprecht een once-in-a-lifetime expositie en dat voor de prijs van een treinkaartje! Het is net als met die rondtoerende tentoonstellingen van Toetanchamon of de Chinese krijgers: dit komt nooit meer terug. Als je toch naar Scandinavië vliegt, zou je Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen en IJsland aan moeten doen. En niet alleen de grote steden, we hebben ook schilderijen uit kleine galleries in stadjes op zes uur rijden van Stockholm. Om over de werken uit privé-collecties nog maar te zwijgen. De 150 kunstwerken die op Nordic Art hangen, zullen daarna nooit meer in de één ruimte te zien zijn. Het zegt misschien al genoeg dat mensen juist vanuit Scandinavië hierheen vliegen om de expo te bezoeken.'

Comments

Gerelateerde kortingen

Groninger Museum
€ 3,- CJP-korting

Groninger Museum

Bezoek dit futuristische paleis zonder diep in de buidel te tasten