Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Sterrenregen week 50
13 DEC 2012 • Door Genna Bostelaar

Sterrenregen week 50

Film / The Hobbit: An Unexpected Journey
Na Lord of the Rings was er geen ontkomen aan; ook de andere boeken van J.R.R. Tolkien moesten verfilmd worden. Te beginnen met de trilogie The Hobbit. In het eerste deel, An Unexpected Journey, gaat Bilbo Balings samen met Gandalf en dertien dwergen op pad om de schat van draak Smaug terug te winnen. Bilbo komt echter ook Gollum tegen, die het leven van de hobbit voorgoed zal veranderen. Bilbo wint Gollums (precious) ring, maar hij is er zich niet van bewust dat de speciale krachten van de ring, die het lot van Midden-aarde zal bepalen.
 
Volkskrant: ‘(...) The Hobbit: An Unexpected Journey is onevenwichtig en met zijn speelduur van twee uur en drie kwartier eigenlijk veel te lang, maar er is ruimschoots moois om uit te kijken naar deel twee – meer kan de aftrap van een filmtrilogie niet doen.’
****
 
Filmtotaal.nl: ‘(…) De 3D-versie An Unexpected Journey is een lust voor het oog. Het extreem gedetailleerde setontwerp, de imponerende computeranimatie, de manier waarop actiescènes in beeld worden gebracht; ook deze Tolkien-verfilming is een visueel pareltje. De motion-capturetechniek verdient hier nog een aparte vermelding. Die is inmiddels zo verfijnd geworden dat Gollums gezicht niet meer van echt te onderscheiden is. (…) Acteur Martin Freeman heeft niemand anders nodig. Hij heeft in zijn spel precies de goede balans tussen humor en drama, dat An Unexpected Journey zelf ook heeft.’
****
 
Filmabides.nl: ‘(…) The Hobbit is zeker milder van toon, het is nog altijd een spectaculair en ook diepgaand beeldenfestijn. Het is nu de vraag of het net zo’n klassieker zal worden als zijn voorgangers (of beter gezegd, nagangers), daarvoor is het wachten op de volgende twee delen. Als deze lijn wordt gevolgd, kan dat alleen maar goed gaan.’
****1/2
 
Theater / Schudden - We vieren het maar
Het cabaretduo Schudden is niet zo bekend bij het grote publiek, maar Emiel de Jong en Noël van Santen leveren hele goede cabaretshows. Drie nominaties voor de Poelifinario, de grootste cabaretprijs van ons land, bewezen dat al. De voorstelling We Vieren Het Maar gaat over levenslust, die verandert in levenslast. Als je volgens de heren met je doelen gaat dolen voelt dat niet als een feestje. Maar, ook al ben je de weg kwijt, je bent er nu toch. Dus: dan maar vieren ook.
 
Nrc.Next: ‘Al drie keer werd het duo Schudden genomineerd voor de Poelifinario. En al drie keer wonnen Emiel de Jong en Noël van Santen die net niet. Maar veelzeggend zijn de nominaties wel – de opmerkelijke Schudden-stijl, waarin fysieke en verbale slapstick zo goed samengaan, maakt hun voorstellingen meestal bezienswaardig. Zo ook We Vieren Het Maar, hun nieuwste. (…) Een nominatie zou weer op zijn plaats zijn.’
****
 
De Theaterkrant: ‘Sinds hun eerste programma in 1995 is hun fysieke spel steeds verder verfijnd, waardoor hun timing inmiddels perfect is. Wat is het knap hoe deze twee energieke mannen zich het fysieke cabaret blijven ontwikkelen. In We Vieren Het Maar vallen ze geen enkele keer in herhaling en kloppen alle details.’
*****
 
Fok.nl: ‘Dit is een voorstelling die je moet zien. De grenzeloze fantasie van Emiel en Noël is fascinerend en het prachtige decor biedt plaats voor geloofwaardige en interessante verhalen. Naast rake grappen is er wel degelijk plaats voor emotie en het programma heeft daarin de perfecte balans gevonden. Dit is cabaret op een manier die je niet vaak ziet.’
****
 
Film / Caesar Must Die
Met Caesar Must Die laten regisseurs Paolo en Bittorio Taviani (van Padre Padrona en Kaos in de jaren zeventig en tachtig) werkelijkheid en drama door elkaar heen lopen. In het bijzondere concept van de broers wordt het toneelstuk van William Shakespeare gefilmd. De camera laat je het echte leven van de acteurs zien. Het zijn namelijk veroordeelden uit de Maximum Security Rebibbia-gevangenis.
 
Nrc.Next: ‘(…) Doordat de werkelijkheid zelfs in de regie van Taviani’s weerbarstig blijkt, zijn in de slechts zeventig minuten durende film niet alle foutje en inconsistenties weggepolijst. Maar al met al is Caesar Must Die een bewonderenswaardig experiment, waarin de twee broers zich vitaler en gedurfder tonen dan vele jongere vakgenoten.’
****
 
Filmtotaal.nl: ‘Caesar Must Die is een boeiende oefening in de manier waarop film, en in het bijzonder documentaire, fictie en realiteit in elkaar over kunnen lopen. In combinatie met de kracht van het eeuwenoude toneelstuk, dat door deze film zeker nieuw leven ingeblazen krijgt, maakt het tot een boeiende en waardevolle belevenis.’
***1/5
 
Moviescene.nl: ‘Caesar Must Die is een film die misschien valse verwachtingen opwekt en een eigen draai geeft aan de term 'waarheid'. Toch slaagt de film erin te ontroeren door veroordeelde gevangenen menselijke waardigheid te geven.’
***1/5

Comments