Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
IDFA 2012: London, The Modern Babylon
23 NOV 2012 • Door Arne van Terphoven • Meer blogs over Film

IDFA 2012: London, The Modern Babylon

London, The Modern Babylon
Regie: Julien Temple (Engeland, 2012, 128')

Waar gaat het over?
London is een van de boeiendste plaatsen op aarde. Toen we lazen ‘Met behulp van prachtig archiefmateriaal en interviews met muzikanten, schrijvers, artiesten én de gewone man, wordt een compleet beeld geschetst van alle facetten van deze wereldstad’, was de keuze snel gemaakt. In ruim twee uur denderen vele hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van de Metropool voorbij. Royal Familiy, immigranten uit alle windstreken, The Rolling Stones, politiek, en door en door. Het begint met de tijd dat de wereld nog zwart-wit was en er met paard en wagen over Oxford Street werd gereden, en eindigt met de buzz van het beginnen van de Olympische Spelen. Temple neemt de vrijheid om een beetje te spelen met de schat aan materiaal (muziek van Underworld onder zwart-wit beeld uit de jaren dertig) en dat maakt het geheel eigenlijk meer sferisch dan verhalend.

Wat vonden we ervan?
De eerste gedachte is: Wat. Een. Werk! Honderd jaar archief materiaal uit zo’n bruisende stad. Allemaal gevonden en in razend tempo gemonteerd. Ieder shot spreekt tot de verbeelding en Temple heeft een aardige balans gevonden tussen onbekende beelden en iconische plaatjes (denk Prinses Diana in bruidsjurk). Toch bekruipt op een gegeven moment het gevoel dat we naar een wel heel lange videoclip zitten te kijken. London, The Modern Babylon wil misschien wat te veel. Het raast en beukt maar door. Dit gevoel wordt nog eens versterkt doordat behoorlijk de nadruk ligt op één talent dat London toch wel erg heeft: rellen. Nee, ze doen niet flauw over een gebroken ruit of blauw oog meer of minder. Ondanks dat het duidelijk wil maken dat de Londenaren een eigen wil hebben, waarvan akte, wordt het gaandeweg compleet inwisselbaar. Hop, daar gaat weer een prullenbak door een etalage. Een ander nadrukkelijk lijntje, namelijk dat in Londen vele nationaliteiten een unieke smeltkroes vormen, biedt daarin niet genoeg tegenwicht.

Cijfer: 6,5
Nog op IDFA: Eye Cinema, zaterdag 24 november, 12.45 uur

Comments