Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Foto's Diane Arbus in Foam
25 OKT 2012 • Door Martine Verbeek • Meer blogs over Expo

Foto's Diane Arbus in Foam

Photoshop is tegenwoordig het meest gebruikte gereedschap in de fotografie. Een drilbil? Die gum je weg. Een pukkeltje op je kin is ook geen probleem en voor het gemak wordt het model ook nog wat slanker gemaakt. Diane Arbus zou zich omdraaien in haar graf. Zij fotografeerde in de jaren vijftig en zestig circusfreaks, travestieten en andere excentriekelingen zonder het gebruik van mooimakerij.

Na vier jaar wachten en hard werken is het dan eindelijk zo ver: het werk van fotograaf Diane Arbus is te zien in Foam. Directeur Marloes Krijnen, artistiek adjunct-directeur Marcel Feil, printer en fotograaf Neil Selkirk en curator van het Metropolitan Museum of Arts New York Jeff Rosenheim kunnen hun blijdschap maar moeilijk onderdrukken. Feil: ‘Het is allemaal heel spannend, niet alleen de laatste tien dagen, maar de afgelopen vier jaar.’ Hij doelt hiermee op de langdurige samenwerking tussen het museum Jeu de Paume in Parijs en de stichting The Estate of Diane Arbus LLC in New York. Zij gaven Foam, naast Fotomuseum Winterthur en het Martin-Gropius-Bau in Berlijn, de kans om het werk van Arbus te tonen aan het fotominnende publiek. Foam is het laatste museum waar de tentoonstelling, met een selectie van tweehonderd foto’s en persoonlijke memorabilia, te zien is.

Het beste van het beste
Wat maakt de zwart-wit fotografie van Arbus nou zo ontzettend bijzonder? Volgens Selkirk zit het hem in de echtheid van de foto’s. ‘Als je ooit in een donkere kamer hebt gezeten, weet je dat er bij het printen van foto’s altijd gemanipuleerd wordt. Diane manipuleerde nooit.’ Selkirk weet dit omdat hij jarenlang bevriend was met de fotografe. Hij is ook de enige die reproducties van de originele negatieven mag maken. ‘Je gelóóft de foto’s, omdat ze niet mooier zijn gemaakt. Dat maakt ze zo speciaal’, aldus Selkirk. Jeff Rosenheim beaamt de speciale waarde van Arbus’ werk. ‘Er zijn bepaalde grote, belangrijke gebeurtenissen in de kunstwereld. Diane’s werk is zo’n gebeurtenis. Het confronteert de kijker met zichzelf. Dit is echt het beste van het beste.’

De tentoonstelling is in tweeën opgedeeld: allereerst de foto’s (zonder enige uitleg) en ten tweede het biografisch materiaal in de vorm van notitieboekjes, persoonlijke foto’s en brieven. Rosenheim legt uit: ‘Tegenwoordig over-analyseren we alles, kunst wordt vaak te veel uitgelegd. We wilde deze keer dat de bezoeker een echte en eigen ervaring meekrijgt, de foto’s spreken voor zichzelf.’ Volgens Selkirk moet het ook zo zijn. ‘Je denkt niet na over wat je ziet als je bijvoorbeeld een headset op hebt waar uitgelegd wordt wat je ziet, dit is dé manier om je intuïtie het werk te laten doen.’

Mooi of eng?
De foto’s spreken inderdaad voor zichzelf. Sterker nog, soms roepen ze: de wereld is niet altijd mooi, geweldig of gelikt. Dit is de andere kant van de maatschappij. Op de een of andere manier zorgt de echtheid van de foto’s soms voor griezelige plaatjes. Een Disneykasteel is ineens niet zo idyllisch meer en de beelden van geestelijk gehandicapten die Halloween vieren lijken rechtstreeks uit een horrorfilm te komen. Het intrigeert, omdat je inderdaad iedereen op zijn of haar lelijkst ziet. Soms is dat weer niet lelijk, maar juist charmant, grappig of ontwapenend: zo zien echte mensen er dus uit.

Comments

Gerelateerde kortingen

Foam Fotografiemuseum Amsterdam
€ 4,- CJP-korting

Foam Fotografiemuseum Amsterdam

Werk van wereldberoemde fotografen en jonge talenten, je ziet ze in Foam.