Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
The xx: 'Coexist is veel te persoonlijk'
10 SEP 2012 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Muziek

The xx: 'Coexist is veel te persoonlijk'

Eigenlijk is het lange wachten al een paar dagen voorbij, want Coexist is al te streamen via 3voor12’s Luisterpaal en hun eigen site. Maar waarom duurde het na debuutalbum xx meer dan drie jaar voordat de nieuwe plaat er was?

‘Ik had verwacht dat het ons nog zeker een jaar zou kosten’, vertelt Oliver, die zelfs off stage geheel in het zwart gekleed gaat. ‘De vorige tour was behoorlijk zwaar en had alle creativiteit uit ons gezogen. Ik was de drang om muziek te maken helemaal kwijt. Maar zodra ik thuis was, begon ik weer met schrijven. Ik realiseerde me dat liedjes schrijven is wat ik het allerliefste doe, dat is mijn passie.’ ‘Daarom vinden we touren behoorlijk vervelend’, knikt Romy. ‘Omdat er geen ademruimte is, hebben we on the road last van gebrek aan creativiteit. We moeten alleen zijn en een beetje rust en stilte om ons heen hebben om nummers te kunnen schrijven. Dat missen we echt. Puur om happy te blijven, gaan we proberen tijdens de komende tour wat opnames te plannen.’ Oliver: ‘Begrijp ons niet verkeerd, we hebben zin om te gaan touren. Maar het gaat ons om het presenteren van de liedjes. We hebben zo lang moeten wachten tot we ze konden laten horen. Dat wachten is verschrikkelijk, het zijn net kinderen die je zo snel mogelijk aan de wereld wil laten zien.’

'Coexist was echt een oefening in terughoudendheid'
Tijdens het opnameproces plaatst The xx YouTube-video’s op hun eigen blog. Lange tijd is dat de enige aanwijzing die we hebben over de muzikale koers die het trio heeft ingezet. De video's zijn alleen zo talrijk en divers dat niemand er een touw aan vast kan knopen. Als klap op de vuurpijl noemen Romy en Oliver in een interview Sadé als hun grootste invloed.
‘Wat kan ik er over zeggen? We hebben gewoon een heel diverse smaak en houden niet van genres. Ik luister net zo lief een gladde popplaat als een heel donker, obscuur nummer. Dat ik het helemaal geen gekke verzameling vindt, zegt wat dat betreft genoeg denk ik’, antwoordt Romy vaag. Gelukkig schiet Oliver te hulp: ‘Zo bewust zijn we niet bezig met hoe we klinken. Het geluid van ons eerste album kwam tot stand door happy accidents. We hadden geen grote zangstemmen, dus we konden geen groots geluid maken. We beheersten onze instrumenten niet goed, dus alle partijen bleven heel simplistisch. Romy: ‘Na twee jaar touren, konden we een stuk beter spelen. Coexist was dus echt een oefening in terughoudendheid.’ 

'Voordat ik naar Jamie's shows ging, was elektronische muziek nieuw voor me'
In een interview dit voorjaar zegt Jamie xx (echte naam Jamie Smith), het derde bandlid, een veelgevraagd remixer en dito dj dat Coexist een meer 'clubby feel' zal hebben, met name omdat ze meer tijd in de clubs hebben doorgebracht nadat de tour met het eerste album afgelopen was. Een aantal nummers (Chained, Fiction) hebben aan het eind inderdaad een strakke beat die aan techno of house doet denken, maar Coexist klinkt toch vooral als een echte The xx-plaat.
‘Die uitspraak is nogal uit zijn verband gerukt’, legt Oliver uit. ‘Veel mensen dachten dat we een club-album zouden gaan maken, terwijl Jamie bedoelde dat de club van invloed is geweest, net zo goed als Sadé dat was.'

'In welke clubs we in ’s hemelsnaam zijn geweest? Eerlijk gezegd heb ik een tijd lang als een fanboy achter Jamie aan gelopen. Voor de adressen hoef je dus alleen zijn tourschema maar te volgen. Jamie heeft wat dat betreft een veel grotere invloed op dit album gehad dan op het vorige. Sowieso was hij er dit keer vanaf het begin bij, terwijl we bij xx al een paar nummers, waaronder VCR hadden geschreven. Maar voordat ik naar zijn shows ging, was elektronische muziek echt nieuw voor me. Ondertussen beschouw ik zijn remix-album met Gil Scott Heron als één van mijn favoriete platen van vorig jaar, zo niet mijn favoriete. Die plaat is echt een inspiratie geweest.’

Jamie is ook nog eens de producer van Coexist. Het is heel zeldzaam dat een band zijn eigen plaat produceert. Een producer wordt er meestal juist bij gehaald, zodat iemand van buiten met een frisse blik naar de nummers kan kijken. Zijn het dan zulke control freaks? ‘Absoluut’, zegt Romy stellig. We hebben het geluk dat we Jamie hebben en dat hij al die kennis over mixen en opnemen heeft. We zouden wat we met The xx doen, nooit met iemand anders kunnen doen. Dat zou echt onmogelijk zijn.’

'Ik hoop dat Drake een van onze nummers gaat gebruiken voor een mixtape'
Zou de drang naar totale controle verklaren waarom er geen hiphop-grootheid meedoet op Coexist? De band is zo populair in hiphop-kringen, met name Intro door honderden rappers gesampled, dat je een gastoptreden bijna zou verwachten.
Romy: ‘Haha, ja. Dat hiphop-ding was wel een verrassing. Wel echt grappig om te zien. Ik zou het mooi vinden als Drake een track zou maken over een van de nummers op Coexist. Hij is mijn favoriete rapper op dit moment. Dan zou de cirkel ook weer mooi rond zijn. De producer van Drake, Forty, heeft ook Jay-z’s remix van Moon and the Sky gedaan, het nummer van Sadé dat ons het meest direct heeft beïnvloed.’
‘Ik niet of ze in de rij lagen om een bijdrage te leveren aan het album’, antwoordt Oliver op de vraag waarom ze Drake niet hebben gevraagd om samen te werken. ‘Om ons heen weet iedereen wel dat we dat nooit zouden doen, dus ik denk dat ons management alle aanvragen heeft afgewezen.' Romy: ‘Het past nu nog niet. Misschien dat we dat over tien jaar een keer zouden doen. In Try hoor je al een melodielijn die van Lil Wayne had kunnen zijn op de achtergrond, dus het zou best logisch kunnen zijn, maar dit is een veel te persoonlijke plaat daarvoor.’ Precies’, reageert Oliver. ‘Op xx schreven we vooral over dingen die we zouden willen of bij anderen mensen zagen. Coexist is bijna alsof we een pagina uit ons dagboek hebben gescheurd.’

Comments

Win
Nieuwe album van The xx, Coexist