Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
Waarom Jaws nooit verveelt
08 AUG 2012 • Door René van der Meer • Meer blogs over Film

Waarom Jaws nooit verveelt

Steven Spielberg was nog een broekie in 1975. Zonder baard en met slechts één film op zijn CV was hij even onverschrokken als naïef. Prima combinatie, zo bleek toen hij het project Jaws op zich nam. Wanneer hij had geweten hoe gigantisch moeilijk het was om het oorspronkelijke boek van Peter Benchley te verfilmen, was Spielberg er nooit aan begonnen en hadden wij een klassieker moeten missen die nog even hard binnenkomt als tijdens de première in 1975.

Wat er zo goed is aan Jaws? We vroegen het vijf kenners:

Filmjournalist en hoofdredacteur van Schokkend Nieuws Filmmagazine, Barend de Voogd:
'Jaws kent geen opsmuk. Alles dient om de spanning steeds verder op te voeren en werkt toe naar de uiteindelijke confrontatie tussen mens en haai. Net als de haai, is de film lean and mean.  Acteurs Roy Schneider, Robert Shaw en Richard Dreyfuss zijn uitstekend in deze film. De personages en hun onderlinge pikorde worden in één briljante scène (de speech over de USS Indianapolis) volstrekt geloofwaardig gemaakt. Bovendien: Spielberg wekt in die scène heel knap verwachtingen. Want omdat je over de haaienaanval wordt verteld, stel je je een nog veel grotere slachting voor dan hij ooit had kunnen filmen.'

Programmeur EYE en eindredacteur bij The Cult Corner, Ronald Simons:
'Jaws is ijzersterk geregisseerd en geproduceerd, no-nonsense en pretentieloos filmvermaak mét een humaan hart. Het is Spielberg gelukt de afstand te slechten tussen de hoge en lage filmcultuur door op een virtuoze manier een B-filmscript te verfilmen. En er zit geen shot te veel of te weinig in de film, je wil 'm meteen weer opnieuw zien.'

Directeur en hoofdredacteur van Movie Machine online, Constant Hoogenbosch:
'Als je goed naar de film kijkt zie je dat hij vrijwel tijdloos is. De kleding is niet opvallend jaren zeventig en er komt weinig tot geen tijdsbepalende techniek in voor. Spielberg laat veel over aan de kracht van de suggestie en speelt met fundamentele angsten van de mens. Daarbij zijn de cameraposities bijzonder functioneel. We kijken door de ogen van de haai naar nietsvermoedende spartelende beentjes in het water. En vergeet de uitstekende Oscarwinnende score van John Williams niet.'

Programmeur van o.a. de De Halloween Horror Show, Jan Doense:
'Scenario, cast, montage, muziek, camerawerk, productie en natúúrlijk de regie zijn uitmuntend. Ik vind het eigenlijk nog steeds Spielbergs beste. Jaws heeft een ijzersterk scenario. Dat missen vrijwel alle ripoffs die na Jaws verschenen. En een ijzeren filmwet wil nu eenmaal dat je van een goed scenario wel een slechte film kunt maken, maar van een slecht scenario nooit een goede film. Het is een bijna perfecte film. Of laat ik niet lullig doen: het is een perfecte film. Ik heb er een fobie voor de zee aan overgehouden die tot op de dag van vandaag voortduurt. Echt waar.'

Filmrecensent en oud-directeur van Imagine Film Festival Phil van Tongeren:
'In Jaws is combinatie van spanning, gruwel en psychologie perfect in balans. De sterkste scène vind ik het moment waarin acteurs Robert Shaw en Richard Dreyfuss elkaars ‘combat wounds’ vergelijken. Eerst met de nodige ironie, totdat Shaw met zijn lange, indringende monoloog komt over de ondergang van het oorlogsschip waarop hij heeft gediend. Kippenvel.'

Comments

Gerelateerde kortingen

EYE Filmmuseum Amsterdam
€ 5,00 CJP-korting

EYE Filmmuseum Amsterdam

Alles wat je moet weten over film leer je hier

Win
Jaws pakket met Blu-ray + T-shirt