Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
'Oumi is een ode aan de moeder'
30 AUG 2012 • Door Anne Wagemaker • Meer blogs over Theater

'Oumi is een ode aan de moeder'

Oumi (mijn moeder, red.) is het verhaal van de moeder van Nasrdin. Habiba werd geboren in Marokko en groeide op in een bergdorpje. Ze trouwde op jonge leeftijd met de vader van Nasrdin, die op zeer jonge leeftijd naar Nederland vertrok om daar te werken. Habiba bleef achter met kind en was inmiddels zwanger van de tweede. Uiteindelijk kwam ze na een paar jaar ook terecht in Nederland en stond ze aan het begin van een totaal nieuw leven.

Oumi startte in april 2011 als lunchvoorstelling in het Bellevue Lunchtheater. De voorstelling werd direct goed opgepakt door het publiek en met name de pers. Verschillende kranten schreven lovende recensies over Nasrdin en scenarioschrijfster Maria Goos, die verantwoordelijk is voor de tekst van Oumi. Het toneelstuk werd in 2011 ook geselecteerd voor het gerenommeerde Theaterfestival, waar Nasrdin het stuk tien keer mocht spelen. Vanaf september tot december staat er een theatertour door heel het land gepland.

Hoe is Oumi ontstaan?
'Vóór Oumi speelde ik arbeidsimmigrant Mohammed in het vierluik De Geschiedenis van de Familie Avenier, ook geschreven door Maria Goos. Hij komt bij de familie Avenier terecht, maar gaat er vandoor met het familiekapitaal.Ik kon me er niet overheen zetten dat Mohammed als dief werd getypeerd in het stuk. Mijn loyaliteit werd op de proef gesteld en ik wilde me zelfs terugtrekken uit de productie. Na vele gesprekken met Maria hierover zei ze dat we 'iets' moesten doen met mijn gevoeligheid in kwestie.'

'Ik zag toen een erg mooi toneelstuk van haar en Marcel Musters: SMOEDER. Een ontroerende, eerlijke voorstelling en een ode aan de moeders van Maria en Marcel, die allebei niet meer leven. Ik dacht: zoiets zou ik ook wel willen maken. Maria zei tegen me: ‘Interview je moeder.’ Man, dan gaat er een wereld voor je open. Het is belangrijk om zoiets een keer te doen met je eigen moeder. Haar geschiedenis is ook jouw geschiedenis.’

Je moeder interviewen, is dat moeilijk?
‘Nee, dat ging vanzelf. Ik wilde veel weten over haar jeugd in Marokko, de oversteek naar Nederland. Ik wist daar heel weinig van, omdat mijn moeder daar nooit over sprak. Zij vindt de toekomst belangrijker. Mijn moeder is iemand die helemaal leeft voor haar kinderen.’

Hoe oud was je moeder toen ze verhuisde naar Nederland?
‘Een jaar of 23. Heel jong. Mijn vader was nog jonger toen hij Marokko verliet om als een van de eerste gastarbeiders in Nederland te gaan werken. Crazy. Ik zou dat nooit doen. Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone en internet. Kun je uitzoeken waar je naar toe gaat enzo. Toen was er gewoon helemaal niks. Mijn vader kon een klein beetje Frans en Spaans, dat was alles. Er werd niet veel geld verdiend, maar er werd wel keihard gewerkt. Mijn vader dacht dat hij een paar jaar in Nederland zou werken en dan weer terug zou gaan naar Marokko. Maar dat kon niet. Hij reisde steeds op en neer naar Marokko om mijn moeder te kunnen zien. Uiteindelijk is ze na een paar jaar verhuisd naar Nederland.’

Is Oumi belangrijk voor jou?
‘Héél belangrijk. De voorstelling gaat over twijfel, familie, keuzes maken in je leven. Het is tevens een ode aan mijn moeder en aan dé moeder in het algemeen. Het is een universeel verhaal, dat mooi is geschreven door Maria Goos, goed geregisseerd door Jaap Spijkers. En ik speel er natuurlijk in! Het is gewoon een mooi verhaal, alles klopt.’

Heeft je moeder Oumi al vaak gezien?
‘Maar één keer, bij de première. Ze was super trots. Het was datgene wat ze voor ogen had. Ze vindt het niet raar dat ik haar verhaal aan de hele wereld vertel, daarin vertrouwt ze me volledig. Het is niet alleen haar verhaal, maar het geeft ook betekenis aan de stem van een generatie die wij in Nederland helemaal niet zo goed kennen. Van de gastarbeiders en vooral: de vrouwen van de gastarbeiders. Ze vond het belangrijk dat haar verhaal een keer verteld werd.’

Verveelt het nooit, zo vaak dezelfde voorstelling spelen?
‘Vanaf september tot december speel ik zo’n zestig keer Oumi. Ik kan je vertellen, dat verveelt nooit. Het is zo’n belangrijke voorstelling. Het is overal weer anders. Zo stond ik laatst op Lowlands voor 1200 man met Oumi. Kapot zenuwachtig was ik. Maar het was waanzinnig! Ik speelde voor een jong, gewillig publiek dat open stond voor alles. Er was ongelooflijk veel energie in de zaal. In Bellevue, een zaal die veel kleiner is, hangt vanzelfsprekend een andere energie. Dat is ook leuk. Ik heb er heel veel zin in.'

Comments

Gerelateerde kortingen

Korting in theater
CJP-korting

Korting in theater

Tot 50% korting in het theater