Ontdek
Kortingen Win CJP events
Over CJP
Contact
Koop je pas Inloggen
'Alleen maar suiker is niet lekker'
11 MEI 2012 • Door Steven Stoffers • Meer blogs over Theater

'Alleen maar suiker is niet lekker'

We spreken Bas Hoeflaak (rechts) en Peter van de Witte (links) een paar weken geleden backstage in het Lindenbergh Theater te Nijmegen, waar ze net hun zoveelste try-out show hebben gespeeld. Hoewel het materiaal nog niet af was, lachten we ons op bepaalde momenten kapot. Om het stuk waar Armin van Buuren wordt neergeschoten, om de vriendinnen die elkaar al veertig jaar kennen en ‘gezellig’ in een brasserie zitten en zeer herkenbare ‘weet je nog toen’-situaties. Waarvan er één volledig uit de hand loopt als de ene vriend zich herinnert dat de ander helemaal niet grappig was, maar een racist. Vooral tijdens de zangles-sketch, waar Bas steeds íets hoger en dui-de-lij-ker-ge-ar-ti-cu-leerd moet zingen tot hij een belachelijke musicalster wordt, ging de zaal helemaal plat.

Ongemakkelijk
Achteraf zijn de heren zelf uiteraard kritisch. ‘We weten niet of die sketch in de uiteindelijke show komt’, vertelt Peter. Hij kijkt er bedenkelijk bij. ‘Het werkt heel goed, er wordt altijd om gelachen. Maar het is geen sterke scène, qua idee is hij eigenlijk flinterdun. We houden van die lach, maar we vinden het zelf het leukst als daaronder nog iets broeit, iets ongemakkelijks. Je voelt bij de scène waar ik ineens een enorme racist blijk te zijn, dat de zaal ongemakkelijk wordt. Dat is voor ons interessant, dan wordt het écht leuk. Zoiets gaat bij die musicalscène nooit gebeuren, omdat je maar om één ding lacht. Dat is niet erg, zolang de andere scènes wel broeien. Alleen maar suiker is ook niet lekker.’

Het kenmerk van alle Droog Brood-shows is de onhandigheid, miscommunicatie en/of ongemakkelijkheid van menselijke relaties. Politieke statements zijn nauwelijks te bekennen in hun oeuvre. In Dat Wordt Oorlog, de naam suggereert het al, horen we ze echter ineens refereren aan 130 km per uur en de economische crisis. ‘Het is nooit een bewuste keuze geweest om politiek te mijden’, legt Bas uit. ‘Het diende zich nooit aan tijdens het schrijven, omdat we persoonlijk meer geïnteresseerd zijn in intermenselijke dingen.’ ‘Het heeft ook gewoon te maken met wat je zelf grappig vindt’, valt Peter hem bij. ‘Wij houden van Britse humor, The Office met Ricky Gervais, Fawlty Towers of iets van Alan Partridge.’

Politiek
‘Ik moet nooit lachen als iemand als Youp (van het Hek, red.) een grap maakt over de politiek’, gaat Peter verder. ‘Nou ja, dat is niet waar. Maar als ik lach, dan komt dat doordat de grap eigenlijk gaat over hoe onhandig een politicus zich verhoudt tot een groep mensen. Omdat dat het leven is. Ik geloof dat iedereen die bij een etentje is met meer dan vijf man zich minstens één keer afvraagt: ‘Zal ik dan nou dít zeggen. Nou, hmm, laat maar zitten.’ En mensen die dat niet hebben, worden ook weer grappig omdat het zo uitzonderlijk is.’

‘Maar dat we dat zo interessant vinden, komt ook gewoon omdat we het zelf zijn’, vult Bas aan. ‘Onze personages zijn altijd underdogs, in het echte leven zijn we namelijk ook geen snelle jongens. Daar komt onze inspiratie vandaan. De voorstellingen zijn in die zin niet autobiografisch, maar wel persoonlijk. Dat Peter op het podium heel neurotisch een tafeltje loopt schoon te maken, komt omdat hij elke ochtend dwangmatig zijn computerbeeldscherm moet poetsen om aan de dag te kunnen beginnen. Belachelijknatuurlijk, ik moet daar dan verschrikkelijk om lachen en voilá: ideetje.’

Kopvoddentaks
‘Wat de titel betreft, die moet je anderhalf jaar voor de eerste show al inleveren. Dat Wordt Oorlog klinkt dus politiek geëngageerd, maar we hadden toen echt nog geen enkele scène bedacht’, aldus Bas. ‘Eigenlijk was het eerste idee meer om familie als uitgangspunt te nemen. Maar we waren wel echt boos op dat moment en dat komt nu toch terug.’ ‘Dat was in de tijd rond de Kopvoddentaks en van Rutte via Verhagen tot Donner, iedereen liep er maar achteraan’, zegt Peter met een lichte stemverheffing.

‘Sterker, Wilders stéég in de peilingen! Toen dachten we, hier is iets anders aan de hand. Waarom is iedereen zo boos? Het broeit, het lijkt wel alsof mensen wíllen dat het ontploft. Dat de fik erin gaat. En dan vanuit de luie stoel lekker kijken met zijn allen. Daarom klopt de titel wel heel goed, er zit een sluimerend onderbuikgevoel in de scènes.’ Bas: ‘Ik vind het wel leuk dat de politiek er nu een beetje in sluipt.’ ‘Ja’, reageert Peter, ‘maar het moet niet doorslaan naar een statement. Het is pas leuk als mensen echt niet weten waar we staan. Iedereen weet of vermoedt op zijn minst dat we links zijn. Maar uiteindelijk wil ik dat mensen denken; zouden ze het nou echt menen? Zouden ze echt racistisch zijn? Want als je weet waar wij staan, dan weet je meteen of je vóór of tegen bent en dan luister je niet meer. Het is veel spannender als je zelf moet bepalen wat je ergens van vindt.’

Droog Brood gaat een jaar lang door Nederland touren met Dat Wordt Oorlog. Ze komen dus zeker een keer in een theater in de buurt langs. Check op hun website wanneer dat gebeurt.

Comments